Moldova se află pe locul 33 printre 115 ţări ale lumii la nivelul deschiderii bugetului şi intră în lista ţărilor cu un nivel limitat al deschiderii bugetului

Moldova se află pe locul 33 printre 115 ţări ale lumii la nivelul deschiderii bugetului şi intră în lista ţărilor cu un nivel limitat al deschiderii bugetului

Acestea sunt rezultatele ratingului deschiderii bugetului (Open Budget Index) pentru anul 2017, care au fost prezentate în cadrul unei conferinţe de presă de miercuri. Analiza asupra deschiderii bugetului și ratingul țărilor sunt intocmite la fiecare 2 ani de Parteneriatul Bugetului Internațional împreună cu organizațiile publice (din Moldova - Expert-Grup). Aceasta este singura analiză comparativă independentă din lume care evaluează responsabilitatea bugetului de stat. Evaluarea constă în trei componente: nivelul de transparență, participarea cetățenilor la procesul bugetar și supravegherea bugetară. Toate cele 115 țări participante la studiu sunt împărțite în funcție de rezultatele revizuirii în 5 nivele ale Indicelui Bugetului Deschis: considerabil, semnificativ, limitat, minim, nesemnificativ sau zero. Moldova, cu un indice de 58 puncte din 100 maxim, a intrat în grup cu un nivel redus de deschidere a bugetului. În același timp, nivelul de deschidere a bugetului în Moldova este cu 16 puncte mai mare decât media mondială. Nivelul transparenței și supravegherii bugetului din partea Parlamentului și Curţii de Conturi în rating este evaluat la 59 de puncte, în timp ce indicele participării cetățenilor la procesul bugetar este definit ca fiind foarte scăzută - numai 7 puncte. Pentru a îmbunătăți situația, experții au dat următoarele recomandări Guvernului Republicii Moldova: publicarea în timp util a unei revizuiri la jumătatea perioadei a cadrului bugetar; să furnizeze date detaliate privind situația financiară a guvernului, previziuni macroeconomice; pentru a compara datele dintre rezultatele planificate și cele reale ale execuției bugetare; să aplice mecanismele de dezbatere publică a chestiunilor bugetare; organizarea de audieri legislative; stabilește termenul de prezentare a bugetului de către Guvern Parlamentului (cu cel mult 2 luni înainte de începerea noului an fiscal); să publice rapoarte privind execuția bugetelor în cursul anului pe internet; asigurarea auditului de către o agenție independentă; crearea unei instituții financiare independente pentru audit. De remarcat că, revizuirea transparenței bugetare în 2017, pentru prima dată în 10 ani a arătat o scădere medie a transparenței bugetului. Guvernele din majoritatea țărilor au început să furnizeze tot mai puține informații despre modul în care colectează și cheltui fonduri de stat. Țările cu bugetele cele mai transparente sunt Noua Zeelandă, Africa de Sud, Suedia, Norvegia și Georgia (82-86 puncte din 100), bugetele cele mai netransparente - în Sudan și Arabia Saudită (1-2 din 100). Transparența bugetelor României și Ucrainei - 75 și, respectiv, 54 de puncte, Bulgaria - 66, Rusia - 72. // 31.01.2018 - InfoMarket.

Noutați dupa tema