Materialele sectiunii

Șeful oficiului USAID în Moldova, Karen Hilliard: ”Promovăm ideea că vinificația și piața turistică sunt un tot întreg”.

Șeful oficiului USAID în Moldova, Karen Hilliard: ”Promovăm ideea că vinificația și piața turistică sunt un tot întreg”.

Interviu al agenției InfoMarket.
 
Că industria vinicolă din Moldova renaște și se transformă este deja un fapt evident. Pentru vinificatori. Pentru piața internă. Pentru cumpărătorii internaționali… Pentru toți! Acum zece ani, țara putea în general să piardă industria vinului ca atare, despre acest lucru s-a vorbit și s-a scris mult. Renașterea și transformarea sectorului a fost și este puternic susținută de partenerii internaționali de dezvoltare ai țării — USAID, Guvernul Suediei și mulți alții. De Ziua națională a vinului 2017, în Piața Marii Adunări Naționale din Chișinău, corespondentul agenției InfoMarket a întâlnit-o pe Karen Hilliard, șeful misiunii USAID în Moldova. Și nu a fost nevoie de căutat subiect de discuție.
 
InfoMarket: Doamnă Hillard, proiectul USAID de creștere a competitivității activa în Moldova de aproape un an, când Rusia a introdus primul embargou pentru vinurile moldovenești, în 2006. Zece ani este mult pentru un om, dar foarte puțin pentru vinificație. Ce s-a întâmplat atunci cu vinificația și ce s-a reușit cu suportul USAID pentru păstrarea și renașterea sectorului?
 
Karen Hilliard: Și până la introducerea embargoului din 2006 (iar apoi și în 2013) am fost orientați spre asistență în dezvoltarea sectorului vinicol în Moldova. Iar în 2006, industria vinicolă a Moldovei practic a murit. Dacă în 2005, exportul producției vinicole a însumat $360 mln, peste un, pierderile sectorului au depășit $200 mln. 
 
InfoMarket: Ce a fost făcut în acești ani?
 
Karen Hilliard: Am schimbat mediul regulator al sectorului, am lucrat activ cu guvernul în direcția modificării tuturor legilor ce țin de vinificație pentru a crea industriei un mediu de afaceri mai prietenos. De asemenea, am transformat cunoștințele și tehnologiile, ca vinificatorii să se poate reorienta spre producerea vinurilor îmbuteliate de calitate înaltă, care să poată fi vândute în Europa, Asia, Asia Mijlocie, în țările occidentale. 
 
Anterior, (până în 2006) țara exporta mai ales vin ieftin, în vrac, în Rusia și, atunci, piața dată era una sigură. Dar nu existau viziuni clare despre vin și nimeni în afară de Rusia nu voia să cumpere acest vin ieftin. Când piața Rusiei s-a închis, Moldova a fost dur forțată să aleagă: sau să-și amelioreze calitatea vinurilor produse, sau să piardă industria. 
 
InfoMarket: Ați crezut în calitatea vinurilor moldovenești; că Moldova se poate descurca și să reușească pe această cale, de la vinuri ieftine în vrac la vin îmbuteliat de calitate?
 
Karen Hilliard: Desigur! Dacă nu credeam, nu am fi investit atâți bani în acest proces. Aveam două proiecte de creștere a competitivității, iar acum implementăm un al treilea proiect, cu un buget de $21,8 mln, destinat pentru patru sectoare. Acest lucru înseamnă cel puțin $5 mln sub formă de asistență tehnică, utilaj, instruiri, evenimente de marketing sunt orientate anume spre vinificație.
 
Și nu este totul. Printr-un proiect separat susținem dezvoltarea Oficiului Național al Viei (ONVV) și Vinului. Am început de la $1 mln, iar acum suntem la etapa semnării acordului cu guvernul României despre parteneriat ce prevede acordarea pentru ONVV a unui grant comun de încă $2 mln
 
InfoMarket: La subiect, vorbind despre Oficiu, care a fost creat cu numai trei ani în urmă, în 2014. Activitatea acestuia vă îndreptățește așteptările?
 
Karen Hilliard: Absolut! Este un partener fantastic! Acesta a stabilit un mecanism de comunicare și consultații cu industria, identifică barierele din domeniul legislației și reglementării care împiedică dezvoltarea sectorului, se adresează guvernului cu inițiative argumentate privind modificările necesare și este în fruntea procesului transformărilor pozitive din tot sectorul. Cu fiecare an, e tot mai clar și ușor de făcut afaceri. 
 
Oficiu este, dacă îmi permiteți, un gardian al calității. Unul din domeniile în care activăm împreună este crearea și promovarea regiunilor cu Indicații geografice protejate (IGP). Este ceea ce oferă consumatorului posibilitatea să aibă încredere în vin, chiar dacă are denumire necunoscută, îi permite să înțeleagă unde au fost cultivați strugurii din care este făcut vinul și siguranța că au fost respectate cele mai înalte standarde de calitate. Dreptul de folosire a IGP oferă producătorului un avantaj în marketing și dreptul de a cere un preț mai mare pentru producția sa pe piețele europene, unde IGP din Moldova au fost înregistrate și recunoscute. 
 
InfoMarket: Puteți puncta pașii decisivi care au fost întreprinși din 2006 pentru păstrarea și renașterea sectorului?
 
Karen Hilliard: Aș spune că cea mai mare parte din asistența noastră a fost oferită în ultimii 2-3 ani. Iar alături de noul grant de $2 mln, pe care îl vom oferi împreună cu guvernul României, planificăm să extindem pe tot teritoriul țării încă patru proiecte-pilot de implementare a Registrului vitivinicol, care are drept scop monitorizarea calității vinului de la vie și până la produsul final. Astfel, va spori competitivitatea vinurilor moldovenești, o condiție indispensabilă pentru piețele regională și mondială de desfacere. Acest lucru ține de perspectivă imediată. Iar din trecutul recent – ați văzut la Ziua vinului standul producătorilor mici – am ajutat 22 de vinării mici cu tehnologii, instruiri, iar în unele cazuri – i-am ajutat să găsească finanțare pentru modernizarea utilajului și începerea producției vinurilor îmbuteliate de calitate. 
 
InfoMarket: În 2016, volumul exporturilor vinurilor moldovenești a fost de $110 mln. Cum credeți, când Moldova va atinge valorile exportului producției vinicole din anul 2005? ($360 mln).
 
Karen Hilliard: O, acest lucru va necesita un anumit timp, doar întreg sectorul a fost subminat după embargou, iar unele vinării tot încă rămân singure cu problemele lor și trebuie să le convingem că este necesar de trecut la producția vinurilor îmbuteliate de calitate. Și să le oferim ajutor în acest proces. Astfel de procese durează ani de zile. Dar știu cu siguranță că în Moldova vor apărea tot mai multe vinuri de calitate, vom ajuta acest proces. 
 
InfoMarket: În opinia dvs., seamănă vinurile moldovenești cu vinurile din vreo țară sau regiune vinicolă?
 
Karen Hilliard: Nu seamănă cu vinurile din alte țări. Desigur, în Moldova sunt cultivate soiuri internaționale de struguri — Sauvignon Blanc, Chardonnay, Merlot... Dar în Moldova există, și acest lucru o evidențiază, propriile soiuri de vinuri, moldovenești — Feteasca alba, Feteasca neagra, Feteasca regala, Rara neagra, Viorica…
 
InfoMarket: Dar pot vinurile făcute din aceste soiuri pur moldovenești de struguri să fie recunoscute pe piețele din alte țări?
 
Karen Hilliard: Acest lucru deja se întâmplă. Aceste vinuri sunt foarte bine exportate în diferite țări, cum sunt Estonia, România, Cehia, Polonia, Kazahstan, Israel, China, Japonia și SUA. Apropo, în 2016, Moldova a exportat în SUA vinuri în valoare de $2 mln. 
 
InfoMarket: Această sumă a fost deja anunțată în discuția noastră – de aceeași mărime este grantul preconizat pentru dezvoltarea Oficiului Național al Viei și Vinului …
 
Karen Hilliard: Păi, ar trebui să obținem și noi vreun avantaj … (râde).
 
InfoMarket: Cum credeți, când proiectele dvs., de susținere a vinificației moldovenești, pot fi încheiate?
 
Karen Hilliard: Nici un proiect din ale noastre nu se finalizează...
 
InfoMarket: Atunci, poate când volumul exportului producției vinicole din Moldova va ajunge la $500 mln.
 
Karen Hilliard: Întotdeauna există o astfel de posibilitate și, mai mult, sperăm la așa ceva. Nu vom pleca din acest sector până ne convingem că stă bine pe picioare. Este obligațiunea noastră.
 
InfoMarket: Înseamnă că sunteți cu noi pentru mult timp.
 
Karen Hilliard: Să presupunem că e așa.
 
InfoMarket: Vă rog să împărtășiți planurile pentru timpul apropiat.
 
Karen Hilliard: Vrem să întreprindem pași concreți pentru contopirea industriei vinicole cu cea turistică. Și am început să o facem în aceste zile – la Ziua vinului. Acest festival crește. Mii de oameni îl vizitează în fiecare an. Și în acest an așteptăm nu mai puțin de șase mii de turiști din Europa, Japonia și din alte țări. Am început să promovăm ideea că vinificația și piața turistică este un tot întreg.
 
InfoMarket: Dar acest lucru ajunge la limitările businessului hotelier...
 
Karen Hilliard: La dezvoltarea lui. De Ziua vinului, în acest an, toate hotelurile sunt pline și au fost rezervate încă acum două luni.
 
InfoMarket: Atunci, poate instalăm corturi și dezvoltăm campingul în aceste zile? (Glumă)
 
Karen Hilliard:  E o idee bună (râde). Dezvoltarea vinificației dezvoltă și hotelurile mici, inclusiv în regiuni. La multe vinării (EtCetera, Kara-gani, Vulcănești), gazdele invită turiștii, le organizează excursii, degustări și îi cazează în hotelurile din apropiere, inclusiv în ale lor. Anume așa se dezvoltă aceste sectoare.
 
InfoMarket: Ce puteți spune despre afirmația că alcoolul dăunează sănătății? 
 
Karen Hilliard: Un pahar de vin roșu pe zi este excelent pentru inimă.
 
InfoMarket: Dar astăzi (de Ziua vinului)?
 
Karen Hilliard: O, este o zi deosebită!
 
InfoMarket: Ce ați putea să spuneți sau să recomandați pentru comunitatea de afaceri didomeniu în această zi?
 
Karen Hilliard: Sfatul meu pentru vinării este să fie interesate să creeze condiții pentru dezvoltarea oportunităților turistice, oferindu-le turiștilor excursii prin fabrici, bucate locale și să le creeze condiții să rămână oaspeți pentru cel puțin 24 de ore. Acest lucru va ridica industria la un nivel nou, mai calitativ.
 
InfoMarket: Puteți spune care dintre vinurile moldovenești este preferatul dvs.?
 
Karen Hilliard: O, sunt foarte multe preferate. Nu aș vrea să numesc doar unul. Am ajutat mult vinăriile mici, cum sunt Gogu Winery (vinuri albe fantastice), Mezalimpe (rose fantastic), Et Cetera, Vinuri de Comrat, KaraGani…  sunt atât de multe vinuri bune. Îi îndemn pe oameni să guste vinurile de la vinării mici. Credeți-mă, fiecare dintre ele are o surpriză!
 
Noi promovăm vinurile moldovenești pe piețele externe. Doar în 2017, vinurile moldovenești au fost apreciat cu 278 de distincții la concursuri prestigioase de vinuri, dintre care 37 au fost obținute de vinării mici și au ajuns în premieră să fie prezentate pe piețele externe. Cu suportul nostru, brandul Wine of Moldova a fost înalt apreciat de 63 de ediții internaționale, cum sunt Euronews, Wine Business, Forbes, Guardian.
 
InfoMarket: Ce ar trebui făcut, în opinia dv, pentru creșterea consumului pe piața internă? Poate ar trebuie de lucrat mai mult cu restaurantele?
 
Karen Hilliard: Toți știu că sectorul restaurantelor stabilește o marjă mare, în special pentru alcool și că anume în asta constă afacerea lor. Dar nu este o problemă. Oamenii care merg la restaurant sunt gata să plătească un preț rezonabil pentru un vin bun, pentru posibilitatea de a savura un vin la un anumit fel de mâncare, să aibă parte de o consultație a unui sommelier, să savureze atmosfera plăcută. Totuși, este vorba despre petrecerea plăcută a timpului.
 
InfoMarket: Există o opinie că multe vinării tind să producă vin de calitate excepțională și să-l vândă la preț foarte mare, de parcă ar exista o cursă a prețurilor pentru dreptul de a produce cel mai scump vin din țară. În opinia dvs., care este cel mai scump vin din Moldova?
 
Karen Hilliard: Nu cunosc acest lucru. Personal, cumpăr vin la preț rezonabil. Prețul pentru vinurile scumpe este format din mulți factori: calitatea acestuia, vârsta, sticlă, eticheta, valorile de marketing… Cumpărând vin scump, plătiți nu doar pentru lichidul din sticlă, plătiți pentru calificare. //10.10.2017 – InfoMarket.
 

Noutați dupa tema