Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de Octombrie 31 a.2019Plamen MILANOV: Datorită loteriei, într-un singur an, în Republica Moldova au apărut 13 milionariVictor ȘUMILO: În 2019, vânzările automobilelor hibride au depășit vânzările automobilelor pe bază de carburanți tradiționali "Padure fermecată". Principalele evenimente din 2018 Camioanele vor putea traversa mai rapid frontiera moldoveneascăCu privire la "a doua venire" și controlul asupra sistemului bancar din MoldovaPrivatizarea Air Moldova: 2000 vs 2018. De găsit 10 diferențe!Șeful oficiului USAID în Moldova, Karen Hilliard: ”Promovăm ideea că vinificația și piața turistică sunt un tot întreg”Tainele pieței valutare moldovenești - 201715 ani ai businessului leasing în Moldova: spre extindere prin diversificareLeul moldovenesc vs Geopolitica. Ce spune cursul valutar despre autorități, business și procesele mondiale 10 ani de la începutul construcției terminalelor Trans – Oil în portul Giurgiulești200 mil USD din buzunarul consumatorilor pentru executarea directivelor europene?Pe cine apără noua redacție a legii privind comerțul intern?Piața VMS 2014 – 2016: Ministerul Finanțelor calculează pierderile, investitorii – veniturile Nimeni nu va fi scutit și fiecare va plătiO încercarea atentă de traversare a zonei moartePiața VMS: Ministerul Finanțelor este în goană după bani, investitorii – după profit. Și unii și alții trebuie să fie pregătiți pentru orice. Banii care pot fi spălați...Fenix cu capital arabIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Victor ȘUMILO: În 2019, vânzările automobilelor hibride au depășit vânzările automobilelor pe bază de carburanți tradiționali

Victor ȘUMILO: În 2019, vânzările automobilelor hibride au depășit vânzările automobilelor pe bază de carburanți tradiționali

Interviul agenției InfoMarket

În 9 luni din 2019, piața automobilelor noi a crescut cu 5,8% față de perioada similară din anul trecut: au fost vândute, în total, 4768 de mașini, în timp ce în decurs de 9 luni din 2018 — 4524 de unități. Victor ȘUMILO, directorul general al companiei Continent, care este dealer oficial al mărcii Toyota în Moldova, menționează că, la fel ca și în anii trecuți, lideri ai vânzărilor după mărci sunt Dacia, Skoda, Hyundai și Toyota.

InfoMarket: Prin ce diferă situația de pe piața automobilelor noi în acest an, comparativ cu anii precedenți, au apărut tendințe noi?

Victor ȘUMILO: Se schimbă structura pieței auto. Pentru noi, acest lucru este foarte evident: timp de 9 luni, din numărul total al automobilelor de marca Toyota (462 unități), mai mult de jumătate (55%) au revenit celor hibrid. Am vândut 252 de mașini sau cu 13% mai mult decât în 9 luni din anul trecut. În ansamblu, pe piață se conturează tendința de creștere a vânzărilor automobilelor electrice.

InfoMarket: Dar Toyota deocamdată nu a prezentat un automobil electric în Moldova.

Victor ȘUMILO: Compania demult are propriile automobile electrice, dar producătorul consideră că încă nu e momentul de a le livra în Moldova, din cauza lipsei infrastructurii. Puncte de încărcare, desigur, există în țară, lângă centre comerciale, la unii dealeri, dar sunt foarte puține și acest lucru nu permite exploatarea sigură a automobilelor electrice, în special în cazul călătoriilor interurbane. În prezent, acestea sunt privite ca mijloc de transport prin oraș. Cu 10 ani în urmă, Toyota a creat un automobil electric pe baza modelului RAV-4, chiar a produs 1500 de vehicule, dar în acea perioadă a ajuns la concluzia că tehnologia încă e scumpă și, deocamdată, ineficientă.

InfoMarket: Și când credeți că trebuie să ne așteptăm la explozia folosirii automobilelor electrice în Moldova?

Victor ȘUMILO:  Potrivit calculelor noastre, nu mai devreme de 2025-2030 vom avea o folosire în masă a automobilelor electrice – cu infrastructură deja creată. Deocamdată, acest an poate fi caracterizat ca an de creștere a popularității mașinilor hibride, atât a celor noi, cât și la mâna a doua, mai ales taximetre. Așa că putem spune cu certitudine că a venit timpul lor și pentru noi e ceva firesc.

Toyota a creat primul automobil hibrid acum 20 de ani și în primii 5 ani le-a vândut în pierdere, ca piața să le simtă. Dar un hibrid diferă de alt hibrid. Hibrid presupune existența unui motor cu ardere internă și a unui motor electric. Instalațiile folosite de Toyota se deosebesc de cele similare de la alți producători. Acestea sunt cu alimentare automată, șoferul nu trebuie să caute priză pentru a încărca acumulatorul. Dar sunt și mașini hibrid, în care este montat un acumulator suplimentar, care la pornire majorează puterea automobilului. Acest lucru nu oferă, însă, efectul pe care îl asigură hibridul Toyota, care combină puterea motorului electric și a celui cu ardere internă.

InfoMarket: Au trecut 20 de ani până când în Moldova a ajuns epoca mașinilor hibrid, pentru epoca mașinilor electrice va mai fi nevoie de 10 ani, dar există și alte tehnologii noi pentru transportul auto?

Victor ȘUMILO: Da, este vorba despre mașini pe hidrogen în calitate de carburant. Toyota a lansat în producția de serie marca Mirai pe hidrogen și aceste mașini vor deservi Olimpiada de la Tokyo, din 2020. În acest an a apărut a doua generație Mirai. În afară de autoturisme pe hidrogen, Olimpiada va fi deserrvită și de autobuze pe bază de hidrogen cu emisii zero de CO2.

InfoMarket: Această tehnologie este mai ieftină pentru consumator?

Victor ȘUMILO: Cred că nu, mai sunt aspecte legate de siguranță, dacă e să ținem cont că se folosesc tehnologii de presiune înaltă. Automobilele date sunt prietenoase mediului, în proporție de 100%, dar și pentru această tehnologie este nevoie de infrastructură, stații de alimentare speciale. Costurile reduse și eficiența oricărei tehnologii, în primul rând, sunt determinate de producția în masă, dar și de faptul cât de mult este răspândită, câți producători o folosesc. E la fel cum a fost în cazul bateriilor pentru mașini hibrid. Inițial, acestea au fost foarte scumpe și, acest lucru, la sigur, frâna dezvoltarea segmentelor hibrid și electric. Acum, bateriile s-au ieftinit, acestea s-au schimbat și, foarte important, au apărut noi tehnologii, care permit destul de repede, până la o jumătate de oră, de încărcat la 80% astfel de mașini. Iar acest interval de timp nu mai este atât de mare, ca înainte. Și, evident, au apărut noi acumulatori, care permit un parcurs de până la 1000 de km la o încărcare. Astfel de modele sunt activ folosite în china, unde problemele de mediu sunt foarte actuale. Și special pentru această piață, Toyota planifică să lanseze anul viitor modelul CH-R în variantă electrică. Toți producătorii auto care tind să ajungă pe această piață valorifică activ direcția electrică.

InfoMarket: Să revenim la piața noastră. Cum poate fi caracterizat cumpărătorul unui automobil nou în acest an?

Victor ȘUMILO: Întotdeauna trebuie să ținem cont de capacitatea de cumpărare a populației. Iar centrul nostru auto propune nu chiar modele bugetare, prețul mediu este de  $25 de mii. Cred că principala schimbare din acest an ține de înăsprirea și mai mult a cerinței față de sursele de proveniență a banilor. Acest lucru, cu siguranță, îi temperează pe mulți, oamenii se tem că ”vor fi luați la ochi”.

Sunt mulți oameni care au bani și ei sunt gata să cumpere un automobil nou. Este vorba despre cei care au lucrat mult timp și au făcut economii în perioada în care nu era nevoie de adunat hârtii și de demonstrat proveniența capitalului. Sunt și cei care au muncit peste hotare, dar din precauție sau neinformare nu au declarat banii la intrare în țară sau i-au primit prin diferite metode de ”transfer” de la rude de peste hotare.

În general, astfel de declarații sunt cerute în multe țări, dar, de regulă, banca se mulțumește cu declarația pe propria răspundere a cumpărătorului. La noi, însă, se cer documente ce confirmă venitul, uneori și originalul documentelor, de exemplu contractul de vânzare-cumpărare al precedentului automobil sau bunului imobil. La noi în salon, mașinile costă de la 500 de mii de lei și, în așa caz, orice tranzacție trebuie să dispună de confirmarea provenienței legale a banilor.

Unii încearcă să iasă din situație, contractând împrumuturi la bănci sau cumpără mașinile în leasing, dar acest lucru scumpește automobilul, în final. Astfel de contracte au o pondere de aproximativ 40% din vânzările noastre.

În acest an, din cauza înăspririi abordării față de verificarea surselor de proveniență a banilor, a scăzut foarte mult piața mașinilor premium, deși, anterior, aceasta a dat dovadă de creștere stabilă. Declararea surselor de venit temperează tranzacțiile, deși întreprinderile care înregistrează profit cumpără atât automobile din segmentul de masă, cât și branduri premium.

Vedem acest lucru raportat la brandul nostru premium, Lexus, unde, cu regret, tendința este de scădere. Cu toate acestea, planificăm să extindem acest segment și în anul viitor sperăm să deschidem un salon, așteptăm decizia finală din Japonia.

InfoMarket: Și cum s-au schimbat preferințele cumpărătorilor? În anii precedenți, de regulă, clienții preferau sau cele mai simple dotări, sau setul maxim de comodități.

Victor ȘUMILO: În acest plan nu s-a schimbat nimic. Dacă omul s-a copt, el vrea să cumpere un automobil dotat la maximum, chiar dacă acest lucru influențează prețul.

InfoMarket: Aveți vreo prognoză privind tendințele din anul viitor?

Victor ȘUMILO:  Trebuie să recunoaștem meritul precedentului parlament, care acum un an a aprobat legea ce scutește integral automobilele electrice de plata accizelor și TVA, iar accizul pentru mașinile hibrid a fost redus cu 50%. Anume din acest motiv, în acest an, numărul automobilelor hibrid și electrice a crescut de câteva ori, mai ales al celor hibrid. Vedem acest lucru și din certificatele pentru vamă, pe care le oferă centrul nostru, care are drept să confirme că automobilul este dotat cu instalație hibrid. De la începutul anului am eliberat sute de astfel de confirmări.

Dacă e să ne referim la tendințele mondiale, care indiscutabil ajung și în Moldova, tinerii tot mai mult renunță la automobile ca la bunuri, deoarece necesită îngrijire și investiții permanente. Dacă au nevoie de mașină prin oraș – se dezvoltă activ serviciile de taximetre și de car-sharing; e nevoie de mașină pe mai mult timp – chirie, inclusiv pe termen lung. Consumatorul fuge de soluționarea problemelor de deservire, legate de deținere în proprietate, nu trebuie să țină în minte astfel de chestii cum sunt revizia tehnică, schimbarea roților, asigurarea, parcarea, etc. Când e nevoie, compania care i-a dat mașina în chirie îl sună și îi amintește ce trebuie de făcut sau face totul în locul clientului.

La fel, se dezvoltă activ leasingul operațional, unde riscurile de proprietate rămân la compania de leasing, care reflectă bunurile transmise în chirie în balanța sa. La noi s-a adresat o companie care este prezentă activ în România cu rugămintea de a organiza leasingul operațional, dar companiile noastre de leasing nu au fost în stare să le facă propuneri, în afară de una singură, care s-a dovedit a fi neatractivă. Piața noastră auto încă nu este pregătită pentru aceasta, chiar dacă și companiile care există la noi, care dau în chirie mașini, sunt foarte interesate de acest lucru, din cauza caracterului sezonier al businessului lor, când cererea pentru mașini crește în perioada de primăvară-vară și este foarte mică iarna. În multe țări, de leasing operațional se ocupă și dealerii auto, dar noi, deocamdată, urmărim acest proces.

Tendința anilor viitori poate fi caracterizată printr-o singură sintagmă: ”de a folosi, nu de a deține în proprietate” și pentru aceasta optează principalul consumator din viitor - tinerii. Finalmente, pentru mulți e mai ieftin să apeleze la taximetre, car-sharing sau chirie, deoarece grijile pentru mașină și le asumă cei care oferă aceste servicii. //29.10.2019 — InfoMarket.

Noutați dupa tema