Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de Octombrie 31 a.2019Plamen MILANOV: Datorită loteriei, într-un singur an, în Republica Moldova au apărut 13 milionariVictor ȘUMILO: În 2019, vânzările automobilelor hibride au depășit vânzările automobilelor pe bază de carburanți tradiționali "Padure fermecată". Principalele evenimente din 2018 Camioanele vor putea traversa mai rapid frontiera moldoveneascăCu privire la "a doua venire" și controlul asupra sistemului bancar din MoldovaPrivatizarea Air Moldova: 2000 vs 2018. De găsit 10 diferențe!Șeful oficiului USAID în Moldova, Karen Hilliard: ”Promovăm ideea că vinificația și piața turistică sunt un tot întreg”Tainele pieței valutare moldovenești - 201715 ani ai businessului leasing în Moldova: spre extindere prin diversificareLeul moldovenesc vs Geopolitica. Ce spune cursul valutar despre autorități, business și procesele mondiale 10 ani de la începutul construcției terminalelor Trans – Oil în portul Giurgiulești200 mil USD din buzunarul consumatorilor pentru executarea directivelor europene?Pe cine apără noua redacție a legii privind comerțul intern?Piața VMS 2014 – 2016: Ministerul Finanțelor calculează pierderile, investitorii – veniturile Nimeni nu va fi scutit și fiecare va plătiO încercarea atentă de traversare a zonei moartePiața VMS: Ministerul Finanțelor este în goană după bani, investitorii – după profit. Și unii și alții trebuie să fie pregătiți pentru orice. Banii care pot fi spălați...Fenix cu capital arabIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Plamen MILANOV: Datorită loteriei, într-un singur an, în Republica Moldova au apărut 13 milionari

Plamen MILANOV: Datorită loteriei, într-un singur an, în Republica Moldova au apărut 13 milionari

Interviu Agenției InfoMarket
 
În decurs de 12 luni de la începutul comercializării biletelor de loterie în Republica Moldova (din noiembrie 2018), volumul vânzărilor s-a ridicat la 537 milioane lei (30,7 milioane dolari). Acesta este primul rezultat al unui parteneriat public-privat creat în urma introducerii unui monopol de stat pe piața jocurilor de noroc.
 
În 2016, statul a decis să monopolizeze piața și să colaboreze cu parteneri privaţi. Concursul public pentru organizarea loteriilor și pariurilor sportive a fost câștigat de o companie fondată de investitori din Bulgaria, care a semnat un contract în aprilie 2018. Potrivit acordului, 75% din acest parteneriat aparține companiei de stat Loteria Nationala a Moldovei, iar 25% - partenerului privat NGM Company SRL. Directorul general al NGM Company, Plamen MILANOV, a vorbit într-un interviu pentru agenţia InfoMarket despre rezultatele obținute, dar şi despre problemele și oportunitățile care au apărut în acest timp.
 
InfoMarket: Pentru început, să precizăm la ce segment al pieței jocurilor de noroc compania dvs. a primit acces în cadrul parteneriatului public-privat?
 
Plamen MILANOV: Potrivit legislației moldovenești, jocurile de noroc sunt împărțite în două părți: cu risc social sporit - acestea sunt cazinourile și aparatele de joc, și cu risc social scăzut - loteriile și pariurile sportive. Prima parte este controlată în totalitate de către întreprinderea de stat Loteria Națională și nu avem nimic de-a face cu aceasta. Contractul nostru, în calitate de partener privat, presupune doar organizarea loteriilor și pariurilor sportive.
 
Până anul trecut, în Republica Moldova nu erau dezvoltate loteriile, iar ceea ce a fost pe piață nu poate fi considerată drept afacere. Cred că acolo unde nu există interesul unui partener privat, nici statul nu va avea de câștigat. De exemplu, în România, de organizarea loteriei momentane se ocupă o companie de stat, iar această activitate nu este profitabilă.
 
InfoMarket: Raportul de 75% la 25% e valabil și în cazul investițiilor făcute de parteneri?
 
Plamen MILANOV: Statul ne-a oferit doar denumirea - Loteria Națională, adică investițiile sale în acest parteneriat au constituit zero lei. Toate celelalte investiții și dezvoltarea sunt realizate de către partenerul privat, adică NGM Company. Datorită susţinerii companiei-mamă din Bulgaria, am obținut acces la know-how-ul său, la contractul cu un producător mondial de bilete și, în special, la software: un astfel de software  este elaborat de sine stătător de fiecare companie ce organizează loterii din lume, în funcție de necesităţile sale și costă cel puțin 10 milioane de euro. Dar problema este că nimeni nu îl vinde. Am reușit să ajungem la o înţelegere că vom folosi acest software în baza unui acord de licență, precum și vom beneficia de mentenanţă. În total, cheltuielile pentru aceasta se ridică aproximativ la 1,5 milioane de euro anual.
 
În plus, în conformitate cu acordul încheiat cu partenerul de stat, am elaborat un software suplimentar pentru ca partenerul nostru să poată urmări toate informațiile, în conformitate cu cerințele legislației moldovenești. De asemenea, noi suntem responsabili de logistică, marketing, pregătirea și tipărirea biletelor.
 
InfoMarket: Care este, atunci zona de responsabilitate a partenerului de stat, pe lângă faptul că primește 75% din veniturile din vânzările de bilete?
 
Plamen MILANOV: Partenerul de stat asigură plata câștigurilor. Pe fiecare bilet scriem ce cotă din vânzarea acestora este destinată câștigurilor, de obicei, este vorba de 62-63%. Statul primește 75% din vânzări și achită până la 63%, dar, în realitate, îi rămâne mai mult.
 
InfoMarket: Ați menționat despre un contract cu un producător de bilete. Povestiţi-ne mai multe despre acesta.
 
Plamen MILANOV: A fost nevoie de doi ani pentru ca loteria bulgară să fie certificată de compania Scientific Games. Acesta este liderul mondial în producția de bilete de loterie pentru cele mai mari loterii - din SUA, Italia, Spania, unde aceste jocuri sunt foarte populare. Compania are mai multe tipografii - în SUA, Canada și Marea Britanie, securizate nu mai rău decât trezoreriile. Această companie nu lucrează cu toată lumea. Am reușit să încheiem un contract cu ei doar prin intermediul companiei-mamă din Bulgaria și să obținem acces la cele mai moderne tehnologii de imprimare a biletelor, existente în lume. Transmitem tipografiei doar designul și tabelul de distribuție a câștigurilor. La primirea ediţiei tipărite, nimeni nu știe care sunt biletele câștigătoare. În plus, numărul de verificare al biletului este protejat de un strat special, care poate fi verificat numai după vânzarea biletului.
 
Biletele de înaltă calitate sporesc încrederea jucătorilor. De exemplu, în Kârgâzstan, biletele de loterie sunt tipărite în India, costurile de producere sunt mai mici, dar şi arată aceste bilete respectiv. În această țară cu o populație de trei ori mai mare decât Republica Moldova, compania de stat vinde 1 milion de bilete pe an. Noi vindem 1,5-2 milioane de bilete pe lună, pentru că știm cum să gestionăm această afacere.
 
InfoMarket: Câte bilete au fost puse în circulaţie și câte au fost vândute în decurs de 12 luni?
 
Plamen MILANOV: Am tipărit deja șase tipuri de bilete de loterie, unele au fost reeditate, altele o singură dată. În total, este vorba despre aproximativ 30 de milioane de bilete. Dar nu sunt încă toate vândute. Principiul acestei loterii este că un bilet nu poate fi retras din comercializare, de aceea întreaga ediţie este întotdeauna vândută, așa cum se întâmplă în Bulgaria de mai bine de șapte ani. Există clienți pentru fiecare tip de bilet: cineva își dorește un câștig mare și cumpără bilete mai scumpe, cineva vrea doar să câștige, cât de puţin, dar există așa-numitele bilete cu un preț mediu și un câștig mediu. Anume acestea sunt cele mai populare. Apropo, de Revelion pregătim o ediție limitată (1 milion de bilete). Acestea vor fi cele mai scumpe, vor costa 50 de lei, dar fiecare al doilea va fi câştigător.
 
Totodată, din contul bugetului nostru de marketing, la fiecare două săptămâni, oferim premii în baza biletelor necâștigătoare (acestea trebuie să fie înregistrate pe pagina web 7777.md), iar o dată pe lună punem în joc, pe site, un automobil. Prin intermediul paginii web deja au fost câştigate 12 automobile. De asemenea, printre câștiguri se numără participarea la o emisiune televizată, unde fiecare participant poate câștiga până la 5 milioane de lei. Mai mult, la simpla participare la emisiune, chiar dacă jucătorul nu a câștigat nimic, la plecare el primește garantat 10 mii de lei și un bilet de loterie. Datorită jocului la loterie, într-un an, în Republica Moldova au apărut 13 milionari. Fără să luăm în calcul premii mai modeste.
 
InfoMarket: Dacă să revenim la cifre, care sunt indicatorii financiari ai afacerii dvs. pe parcursul a 12 luni și veniturile statului, atât ale companiei de stat, cât și ale bugetului?
 
Plamen MILANOV: O să vă prezint un tabel cu cifrele noastre, care pot fi foarte ușor de calculat, în baza distribuției simple a veniturilor din loterie, în conformitate cu acordul de parteneriat public-privat și transparența întregii afaceri. Voi remarca faptul că la cota de stat se referă nu doar veniturile unei singure companii de stat, ci și impozitele pe venit, achitate atât de noi, în calitate de partener privat, cât şi de către distribuitorii noștri (compania de stat le plătește un comision pentru vânzări, fiind vorba de aproximativ 3 500 de puncte de vânzare în toată țara); precum şi TVA (inclusiv pentru publicitate), pe care nu o cerem pentru restituire, dar și profitul mai multor întreprinderi de stat din distribuțiabiletelor. 
 
 

 


Denumirea

Datele pentru 12 luni*
(în mil. lei)

1

Vânzarea biletelor de loterie

537,00

2

Cota companiei de stat — 75%

402,75

3

Achitarea câştigurilor în 12 luni (din cota companiei de stat)

305,00

4

Comisionul achitat distribuitorilor

59,07


Veniturile companiei de stat în cadrul parteneriatului (= 2-3-4)

37,68


Veniturile suplimentare ale bugetului din TVA



TVA pe comisioanele distribuitorilor

9,85


TVA pe publicitate (estimativ)

2,00


Venitul partenerului privat (prognoza)

40,00


Impozitul pe venit și dividendele partenerului privat (prognoză)

6,80


Venitul întreprinderilor de stat din distribuirea biletelor

5,50


Venitul total al statului (companiei de stat şi acumulările la buget)

62,83


* Datele sunt estimative, nu finale.
 
InfoMarket: Valul de interes din partea autorităților pentru Loteria Națională a trecut în această vară, când Parlamentul a decis să introducă o taxă pe veniturile obţinute din câștiguri la loterie și pariurile sportive. Din 1 ianuarie 2020, fiecare câștigător va trebui să plătească 12%.
 
Plamen MILANOV: Problema este că statul își impozitează cetățenii, nu pe noi, iar piața poate reacționa foarte negativ: oamenii devin sensibili în momentul în care sunt obligați să plătească și, neînțelegând nuanțele, vor crede că statul îi minte. Am făcut unele calcule, pe care le-am prezentat Parlamentului și autorităților fiscale. Conform estimărilor noastre, dacă vânzările se mențin la același nivel, statul va primi suplimentar 8 milioane de lei ca urmare a introducerii impozitului pe câștiguri. Anul acesta, piața este în creștere și va continua ritmul ascendent în următorii ani. Statul, ca partener al loteriei, a primit, pe parcursul a 12 luni, peste 38 de milioane de lei direct și alte 20 de milioane de lei sub formă de impozite la buget, precum și aproximativ 5,5 milioane de lei din distribuția biletelor. Dacă vom submina încrederea în business, atunci atât statul, cât şi noi vom pierde încrederea jucătorilor. Consecințele, inclusiv pentru buget, vor fi negative, dacă oamenii nu mai cumpără bilete. În plus, toată lumea știe să numere. Să zicem că un jucător a cumpărat 10 bilete cu 30 de lei fiecare și, în final, unul dintre bilete i-a adus un câștig de 300 de lei. Acest lucru nu înseamnă, însă că și-a întors banii investiți mai devreme în joc, ci va plăti încă 36 de lei (12%) din câştig. Astfel, va obţine 274 de lei, cu cheltuieli de 300 de lei.
 
Dar situația este și mai gravă la pariurile sportive, câștigurile din care vor fi, la fel, impozitate. Conform acordului, a trebuit să lansăm un site specializat pentru pariuri. Acolo nu sunt doar cheltuieli pentru software, dar și cheltuieli lunare pentru achiziționarea coeficienților de pariuri. De acest lucru ar trebui să se ocupe fie de o echipă de analiști profesioniști, fie coeficienţii pot fi cumpărați de la companii specializate în domeniu. Am ales compania suedeză KAMBI și lucrăm cu ei. Dar, odată cu introducerea unui impozit inechitabil, din punctul nostru de vedere, și lipsit de logică în raport cu jucătorii, nu ne vom putea permite să menținem site-ul și acesta va trebui închis.
 
InfoMarket: Care este rostul de a juca în Republica Moldova, unde trebuie să vă înregistrați oficial, inclusiv ca plătitor de impozite, dacă puteți juca pe platforme electronice internaționale?
 
Plamen MILANOV: Exact! Conform acordului, statul trebuia să îndeplinească o singură condiție: închiderea pieței ilegale a pariurilor sportive, inclusiv prin blocarea accesului la toate site-urile străine cunoscute și la modalitățile de scoatere a banilor din țară. Peste 200 de milioane de lei pleacă din Moldova în fiecare lună pe pariuri sportive și cazinouri online; în țară, conform unor estimări, sunt peste 60 de mii de jucători activi. O companie ca noi, care plătește impozite, nu poate concura niciodată cu cei care se lucrează în afara câmpului legal. Cu toate acestea, am reușit să atragem peste 4 mii de jucători pe site-ul nostru, dar, din păcate, riscăm să-i pierdem.
 
Dar din 1 ianuarie 2020, vom fi nevoiți să anunțăm că pariurile legale din Moldova nu sunt profitabile pentru jucător. La un pariu cu coeficientul de 1.08 (acesta este coeficientul mediu pentru victoria favoritului), jucătorul investește, de exemplu, 1000 de lei și estimează să primească un câștig de 1080 (adică plus 80 de lei la miza de 1000 de lei). În realitate, statul îi va impozita cu 12% întreaga sumă de 1080 de lei și nu câștigul peste suma investită. Respectiv, jucătorul pariază 1000 de lei, câștigă și rămâne cu 950 de lei.
 
În opinia mea, aceste modificări legislative nu au logică și împing piața în zona ilegală, care nu numai că nu este închisă în Moldova, dar își face publicitate la scară largă. Adică, statul, prin funcționarii care eliberează autorizaţii de publicitate pentru astfel de site-uri, încalcă legile sale. Mai mult, pe site-urile străine există și tipuri de jocuri de noroc interzire în Moldova, cum ar fi cazinourile online. Şi nu există nicio limită de vârstă pentru a juca în aceste cazinouri. Aceasta înseamnă că și copiii au acces pe site-urile respective.
 
Încercăm să explicăm că statul a găsit cel mai simplu mod de a câștiga bani fără să investească un leu: să intre în afaceri cu un partener privat. Și din primul an, statul obţine venit și impozite suplimentare la buget. Conform estimărilor noastre, dacă statul își îndeplinește partea din contract, atunci, în anul viitor, din jocurile de loterie, în buget vor fi virate aproximativ 60 de milioane de lei, precum şi o sumă suplimentară de 100 de milioane de lei sub formă de dividende și impozite din afacerea cu pariurile sportive. Adică, acest proiect de parteneriat public-privat poate aduce statului cel puțin 160 de milioane de lei pe an (cu condiţia îndeplinirii tuturor înţelegerilor dintre partenerii publici și privați), iar această colaborare, astăzi, din anumite motive, nu este luată în considerare de autoritățile de stat din Moldova. // 07.11.2019 — InfoMarket. 
 
 

Noutați dupa tema