Igor GRECOV:  Reţeta prosperării economice: din partea statului – stabilitate, din partea businessului – disciplină

Igor GRECOV: Reţeta prosperării economice: din partea statului – stabilitate, din partea businessului – disciplină

Interviul agenţiei InfoMarket

Demult suntem obișnuiți cu faptul că Moldova este o piață specifică și aceasta se manifestă în moduri diferite. O  confirmare în plus este  conceptul german de dezvoltare a rețelei Kaercher, care presupune amenajarea unui magazin la 1 milion de locuitori, iar în Republica Moldova cu o populație de 3,55 milioane (cu excepția Transnistriei) există deja 6 astfel de magazine, dintre care 4 - în capitală. Reprezentanța Kaercher din Moldova activează de la sfârșitul anului 2009, timp în care conducătorul acesteia, Igor Grecov, a acumulat o experiență considerabilă. Pe exemplul companiei pe care o conduce,  Igor Grecov a explicat agenției InfoMarket tendințele actuale de dezvoltare a afacerilor în Moldova.

InfoMarket: În această primăvară ați deschis cel de-al patrulea magazin în Chișinău. Cum se face că,  avem de câteva ori mai multe magazine decât într-un oraș European cu o populație comparabilă?

Igor GRECOV: Aceasta este o consecință a popularității brandului în Moldova. Totodată, tradiţional, la Chişinău vin cumpărători de tehnică din toată ţara, cu excepţia oraşelor Bălţi şi Comrat, unde avem deschise magazine.  Mai mult, anterior am lucrat în format de buticuri mici, iar acum am trecut la formatul centrelor Kaercher, cu o suprafață mai mare și servicii complete. De asemenea, avem aproximativ 150 de distribuitori în toată țara.

InfoMarket: Acum câţiva ani, ați spus că în cadrul corporaţiei Kaercher, Moldova se clasează pe primul loc în ceea ce privește vânzările pe cap de locuitor. În timp ce în lume corporația  înregistrează o medie de 5 euro, la noi este de 6,5 euro. Care este situaţia la zi?

Igor GRECOV: Rămânem numărul 1 în corporație la acest indicator, care a crescut la aproape 9 euro pe persoană, dacă aplicăm acest lucru statisticilor oficiale privind populația. Colegii din Germania nici măcar nu înțeleg cum vindem atât de mult, luând în considerare economia noastră.

InfoMarket: Datele iau în calcul şi regiunea transnistreană?

Igor GRECOV: Acolo aproape că nu vindem. În regiune sunt doi dealer, care  fac achiziţii direct din Germania, dar  monitorizăm activitățile lor și oferim sprijin, dacă este necesar, în marketing și publicitate pentru a păstra reputația produselor.

InfoMarket: Vă consideraţi o companie mare?  

Igor GRECOV: Cred că da. Pentru al treilea an consecutiv suntem considerați a fi contribuabili mari. Avem angajate 56 de persoane, pe care le trimitem des la instruiri în Germania, investim în creșterea lor.

InfoMarket: Într-un interviu acordat agenţiei noastre în 2011, ați spus că, până la sfârșitul anului 2010 vânzările anuale s-au ridicat la 1,3 milioane de euro și aţi promis să le dublaţi. Aţi reuşit? 

Igor GRECOV: În 2017 acest indice a fost de 2,65 mil euro, sau cu 25% mai mare decît un an mai devreme. Reiese că, am reuşit.

InfoMarket: Care este structura proprietarilor Kaercher Moldova, sau este reprezentanţă  100%?

Igor GRECOV: Este o întreprindere mixtă, în care dețin un pachet de 10%. În general, Moldova este o excepție de la regulile concernului, care indiferent unde are deschise reprezentanţe sau companii locale, acestea îi aparţin în totalitate.

InfoMarket: Ce produse sunt mai populare – in-door sau out-door? Care direcție în Moldova este mai dezvoltată: tehnica de uz casnic sau cea pentru afaceri (B2B)?

Igor GRECOV: Pe segmentul out-door, de regulă, cele mai solicitate sunt aparatele cu presiune înaltă, aspiratoare multifuncţionale, mașini de măturat și cele de spălat. Pe segmentul in-door concurăm cu toți producătorii mari de tehnică de uz casnic. 

În companiile europene Kaercher există un astfel de indicator: dacă se vând mai multe aparate de uz casnic, atunci piața este slab dezvoltată. Din nefericire, Moldova vinde mai multe aparate de uz casnic, raportul este de aproximativ 65% cu 35%. În țările dezvoltate economic, raportul este de 50% la 50%. Atunci când balanţa merge spre aparatele de uz casnic, înseamnă că economia este slabă, oamenii se bazează pe consum, iar producția și serviciile nu cresc.

InfoMarket: Utilajul pentru spălătoriile auto este un segment mare al vânzărilor companiei?

Igor GRECOV: În 2011, ponderea principală în segmentul B2B a revenit echipamentelor pentru spălătorii auto. Astăzi, vectorul a trecut pe segmentul echipamentului pentru cleaning: curăţare în birouri, spațiile comerciale şi halele de producția, care este segmentul cu cea mai rapidă creștere din lume, iar noi mergem cu o întârziere de câțiva ani. Piața globală a echipamentelor de spălat (segmentul de spălare pentru menținerea curățeniei) este mult mai mare decât segmentul spălătoriilor auto. Prin urmare, companiile de cleaning din Moldova cresc ca  ciupercile după ploaie: această afacere poate fi lansată cu echipamente care costă de la 2000 de euro.

InfoMarket: Clineţii voştri spun cvă preţurile Kaercher în Moldova sunt mai mici decât în Germania.  

Igor GRECOV: La unele grupuri de mărfuri - cu 10-15%, chiar și cu TVA. Ar putea fi chiar mai mici, dar ... În pofida Acordului de asociere dintre Moldovei şi  UE, nu putem profita de importurile fără taxe vamale din Germania. Concernul Karcher este foarte mare, mărfurile sale sunt fabricate din materiale produse nu doar în țările UE și, prin urmare, în contextul legislației actuale nu este întotdeauna posibilă prezentarea certificatul de origine necesar pentru importurile fără taxe vamale (preferințe vamale). Apropo, doar trei țări cer astfel de certificate: Bulgaria, Moldova și Georgia.

Aceeași problemă există și în domeniul certificării conformității: toată lumea știe că Eurostandard-ul este mult mai important decât cel moldovenesc, dar oricum suntem impuşi să trecem şi certificarea internă a produselor importate din Germania. Ca urmare, aceste costuri afectează nivelul prețurilor.  

InfoMarket: Lucraţi mult nu doar cu consumatorii finali, dar şi cu cercurile de afaceri. Cât de mult s-a schimbat piaţa în ultimii ani şi cum se simt acum antreprenorii? 

Igor GRECOV: Nu pot spune că totul a devenit critic. Probabil cei care, ca mine, au creat afacerea acum 15-20 de ani, stau deja bine pe picioare şi au învățat să se adapteze la realitățile țării noastre. Situația nu este întotdeauna cea mai bună. Am avut şi noi de suferit când, într-o zi în 2014, reprezentanţii structurilor de forţă au venit cu percheziţii şi ne-au confiscat documente şi computere.

InfoMarket: Care a fost motivul?

Igor GRECOV: Percheziţiile au avut loc în cadrul unui dosar penal, care a fost inițiat pe faptul activităţii unor companii. Din câte îmi amintesc, au fost bănuite de organizarea unor scheme ilegale și evaziune fiscală. Drept rezultat, noi, desigur, am reușit să ne protejăm drepturile și să dovedim că întreprinderea noastră nu are nimic de-a face cu activitățile ilegale ale acestor firme sau, respectiv, cu dosarul penal. Pentru că nu au depistat încălcări, lucrurile confiscate ne-au fost returnate…cam peste trei luni. Dar, între timp, activitatea companiei noastre a fost îngreunată. Probabil, sunt una dintre puținele persoane din această țară care au primit scuze oficiale de la Procuratura Generală. Pentru mine era important să dovedesc colegilor mei germani atât nevinovăţia mea, cât şi a companiei noastre. 

InfoMarket: Astfel de cazuri, cu siguranţă, nu ridica atractivitatea investiţională a ţării…

Igor GRECOV: Nu am făcut  spectacol din asta. În acel moment nu mi-a fost deloc vesel, trebuia să scriu scrisori la Procuratura Generală, la Parlament și la Ambasada Germaniei. Am fost, de asemenea, la o întrevedere cu ambasadorul UE de atunci, Pirkka Tapiola. Ei erau implicați în mod special în astfel de cazuri și în momentul în care am venit, era al treilea sau al patrulea caz similar cu companii străine.

InfoMarket: Dar ce trebuie să facă în astfel de cazuri companiile locale?

Igor GRECOV: Am avut înțelegerea și sprijinul atât al ambasadorului german, cât și al consultanților străini de pe lângă Guvern. Ca o întreprindere cu capital străin, am creat un anumit fundal și ne-a lăsat repede în pace, cu explicaţii că şi-au făcut munca.  Unii dintre colegii mei mă "invidiau" puțin, spunând că trebuia să deschid o reprezentanţă străină şi atunci în momente dificile ar fi fost mai ușor să mă apăr. Cred că, în asemenea cazuri, întreprinderile noastre nu trebuie să renunțe, ci să lupte până la capăt și să se apere împotriva samovolniciei prin toate mijloacele legale disponibile. Deși, cei care stau ferm în picioare, probabil, au învățat deja să lucreze în condiții dificile. Nu se poate spune că totul este foarte rău în afaceri. Dar nu sunt sigur că acum este ușor să deschizi ceva de la zero. Nișele sunt ocupate și nu întotdeauna există o concurență loială.

InfoMarket: Mulţi din cercurile Dvs nu se mai ocupă de afaceri în Moldova? 

Igor GRECOV: Sunt oameni care afirmă că nu mai vor nimic, decât să vândă tot şi să plece, de exemplu, în Cehia. Sunt oameni care şi-au deschis de mult timp afacerile şi stau bine pe picioare. 

InfoMarket: Este vorba despre oboseală?

Igor GRECOV: Cred că este vorba despre lipsa de stabilitate. Suntem  generația anilor 1990-2000 și am fost trecuţi prin încercări grele. Dar vine un moment când vrei stabilitate, care încă nu există. Autoritățile, strategiile, vectorii se schimbă ... Nu există o politică de stat unificată și fiecare Guvern trage la turta lui.

InfoMarket: În afară de stabilitate, ce mai încurcă la dezvoltarea afacerilor în Moldova? Cum credeţi?

Igor GRECOV: Avem încă o specificitate: dacă cineva își deschide propria afacere, el tinde să-şi recupereze investițiile în maximum 3 ani. Dacă recuperarea durează mai mult de 3 ani - afacerile în Moldova nu sunt interesante. Deși în Europa rentabilitatea afacerilor este prognozată pentru 10-20 de ani. Și acest lucru nu deranjează pe nimeni, deoarece există stabilitate politică, economică și fiscală. Totuși, totul depinde de stabilitate.

InfoMarket: În România, există o tendință a tinerilor care preferă să-şi găsească un loc de muncă bine plătit, în loc să deschidă afaceri. Poate la noi se atestă aceeaşi tendinţă?

Igor GRECOV: Cu siguranta am cu ce compara. Din ianuarie 2018 sunt si directorul general al Kaercher Romania. Poate că le este frică să-și deschidă afacerea, deoarece există încă multe obstacole și, spre deosebire de situația de acum 20 de ani, există deja o alternativă – angajarea la un loc de muncă bine plătit.   Și în România nu este atât de simplu. Am fost nevoiți să deschidem  afacerea, însă tinerii de astăzi sunt speriaţi de aceste dificultăți.

InfoMarket: Deci, acum lucraţi pentru două ţări? Unde credeţi că situaţia este mai bună? Şi ce aţi reuşit să faceţi acolo?

Igor GRECOV: Este dificil să comparăm o piață mică cu o populație de 3 milioane de locuitori, unde avem un plan de afaceri de 2,7 milioane de euro și o piață în România, unde planul este de 17 milioane de euro și o populație de 24 milioane de locuitori, însă pentru primele 6 luni, 2018, am realizat o creștere a vânzărilor în România cu 51% (față de 5 luni în 2017). Un rol considerabil în acest sens l-a jucat înăsprirea disciplinei. Chiar și după ce se angajează la un serviciu bine plătit, persoana caută posibilitate de a chiuli de la muncă, dacă nu există un control riguros. //10.07.2018 - InfoMarket.


Noutați dupa tema