Doina NISTOR: «Moldova is a foody country, spun turiștii străini...»

Doina NISTOR: «Moldova is a foody country, spun turiștii străini...»

Vernisajul Vinului, Fashion Show Din Inima, ICT Summit… În ultimii ani acestea, dar și alte evenimente fac parte din viața noastră. Dar, puțini sunt cei care știu că toate sunt unite prin participarea, iar deseori și prin inițiativa proiectului de Competitivitate a USAID Moldova. O mare importanță proiectul îl acordă asistenței de dezvoltare noilor direcții turistice și promovării Republicii Moldova ca destinație turistică.


În weekend, la complexul Orheiul Veci va avea loc în premieră festival de muzică clasică în aer liber DescOPERA. Evenimentul, care se va desfășura trei zile, va avea loc într-un amfiteatru natural care asigură o sonoritate ideală pentru orchestră și vocile soliștilor de operă. Evenimentul este susținut și de Proiectul de Competitivitate USAID Moldova. Despre dezvoltarea și transformarea ramurii turistice într-o afacere prosperă, care în paralel dezvoltă infrastructura țării, agenția InfoMarket a vorbit cu directorul proiectului, Doina Nistor.

 

Doina NISTOR: Moldova devine un jucător foarte interesant în sfera turismului. Dacă anterior, în lume predomina tendința așa-zisului turism leneș, atunci în ultimul timp turiștii caută noi experiențe. Foarte mulți sunt în căutarea hranei pentru suflet, a noilor descoperiri, impresii și cunoștințe despre noi culturi în tendința de la mai mare la mai mic, de la urbanizare la păstrarea tradițiilor. Turistii doresc sa descopere noi destinatii, mai putin cunoscute. Asa ca Moldova. Asa numitul «adventure travel” este in cea mai mare crestere in ultimii ani, in special in Europa de vest, dar si China, SUA.


Poziția geografică a Moldovei favorizează un astfel de turism, unde poți vedea o anumite integritate. Mai ales că, pentru noi fiecare turism este un oaspete exclusiv, care apreciază relațiile interumane, când poți comunica cu un proprietar de cramă, restaurant sau pensiune...


InfoMarket: Dar care direcții turistice din Moldova pot fi evidențiate, cele care atrag turiștii și aduc venit?

 

Doina NISTOR: Fără îndoială, locomotiva Moldovei este turismul vinicol. Dar, acesta trebuie să fie suplinit de experiența rurală, atracții gastronomice și un pic de turism religios și cultural. De exemplu, in Butuceni numarul vizitatorilor a crescut de 2-3 ori in ultimii doi ani, pina la un record de 3,000 pe luna.


Mai mult, în Moldova trebuie să se cunoască faptul că, în opinia turiștilor străini țara noastră este foarte atractivă din punct de vedere gastronomic. Ei spun: Moldova is a foody country și faptul că noi nu înțelegem cât de delicioase sunt bucatele, legumele și fructele noastre. Industria turistică a Moldovei este abia la început de cale.


 

InfoMarket: Proiectele pe care le susțineți, direcționând turismul într-o albie comercială, mai devreme sau mai târziu trebuie să învețe să se descurce singure...

 

Doina NISTOR: Evident! De exemplu, Vernisajul Vinului, care a avut loc pentru prima dată acum cinci ani, a fost susținut de noi nu doar strategic, dar și financiar. Dar, în scurt timp nu a mai fost nevoie de susținerea noastră financiară. Acest proiect se răscumpără acum. Noi participăm la acest proiect doar pentru susținerea formatului.


La fel se întâmplă și cu alte proiecte, noi dezvoltăm inițiative noi prin parteneriate locale, de exemplu, în industria modei – prin Asociația angajatorilor în industria ușoară (APIUS), care asigură Fashion Week de două ori pe an fără susținerea noastră financiară. Același proiect, independent, organizează deschiderea magazinelor noi sub brandul unic Din Inimă și dezvoltă ZIP House (baza de instruire) împreună cu Universitatea Tehnică. Același lucru îl pot spune și despre ICT Summit, organizatorul căruia este Asociația companiilor IT din Moldova.


Astfel de evenimente atrag turiștii, care în afara întâlnirilor de afaceri, cu plăcere fac cunoștință cu țara noastră.


De asemenea, am observat că în ultimii doi ani în Moldova se atestă un bum al festivalurilor și acest lucru este o direcție corectă în dezvoltarea turismului, a culturii și societății în țară. Sunt cele mai ieftine investiții cu cel mai mare impact. Mai mult, cele mai multe dintre ele au loc cu participarea voluntarilor, oameni cărora le este interesant să fie atrași în evenimente, care au loc în orașele sau satele lor.


Festivalurile sunt recunoscute în lumea întreagă drept cel mai bun instrument pentru dezvoltarea orașelor și a societății în general. În calitate de instrument pentru atragerea turiștilor, ele sunt mai bune decât muzeele sau stadioanele și nu necesită investiții mari de infrastructură. De asemenea, ele motivează societatea în jurul țării, orașelor...


Este în practica multor orașe din Europa și SUA să finanțeze din bugetele municipale astfel de evenimente, care atrag tineri, societatea creativă și care dezvoltă legăturile culturale. Cred că în Moldova, noi mergem în direcția corectă.


Festivalurile si evenimentele culturale sunt un ingredient important pentru atragerea turistilor. De aceea, anul acesta noi [Proiectul] sustinem in jur de 15 evenimente care au potential touristic. Cele traditionale, ex. Ziua Vinului, la care vom imbunatati conceptul si spori vizibilitatea pentru a atrage turisti din regiune, dar si idei mai tinere, cum ar fi Mai Dulce si DescOpera. Vom facilita un calendar anual al evenimentelor


 

InfoMarket: Dar cum a apărut ideea organizării unui festival de muzică clasică în aer liber?


Doina NISTOR: Dirijorul austriac Friedrich Pfeiffer, atunci când a fost în Moldova la invitația ministerului Culturii, a locuit un timp în pensiunea Eco-Resort Butuceni, unde a făcut cunoștință cu proprietarul pensiunii Anatol Butnaru. La Butuceni, printre stânci este un ”amfiteatru” natural și dirijorul s-a întrebat care ar fi acustica la interpretarea operelor clasice. Anatol Butnaru este un om activ, de aceea imediat s-a pus pe realizarea acestei idei. Anul trecut a fost organizată serata muzicii clasice, la care au venit mai bine de 500 de oameni și evenimentul a fost unul de succes. În acest an, evenimentul are deja statut de festival, la care așteptăm până la o mie de ascultători și care a fost extins pentru trei seri. Sperăm că acesta va deveni anual și săptămânal.


Originalitatea lui ne va permite să creăm un produs rural interesant. Nu doar o pensiune, sau turism cu caracter religios și arheologic, dar și un festival de operă. Cred că are un potențial foarte mare. Mai ales că, în lume se atestă o tendință de a organiza evenimente în aer liber, popularizând cultura operei, inclusiv printre tineri.


 

InfoMarket: Dar, aceste festivaluri, pe cât pot fi ele considerate un business profitabil?



Doina NISTOR: Companiile, care au învățat să facă acest lucru în Moldova, au însușit tehnologia, spun că acest lucru este profitabil pentru evenimente de amploare, mari. Se lucreaza cu sponsorii. Trebuie convinsa si municipalitatea sa co-finanteze. In lume orasele isi ridica atractivitatea si imaginea anume prin evenimente culturale.

 


 

InfoMarket: În perspectivă, care sunt planurile de activitate al proiectului de Competitivitate USAID Moldova în domeniul dezvoltării turismului din Moldova?


Doina NISTOR: Cea mai mare prioritate este dezvoltarea produsului touristic. Fiecare vinarie din Moldova trebuie sa poata gazdui turisti. Iar pensiunile rurale trebuie sa ofere o experienta autentica, cum ar fi coacerea placintelor impreuna cu vizitatorii. Pe de o parte, noi acordăm mini-granturi pentru proiecte, care pot avea potențial – de la festivaluri până la dezvoltarea pensiunilor rurale si vinariilor turistice. In 2016, se preconizeaza 25-30 vinarii, pensiuni si alte site-uri turistice care vor benefia de sustinere USAID pentru dezvoltarea produsului touristic.


În paralel, ne gândim și la momentele strategice ale ramurii, susținem Agenția Turismului, lucrăm asupra master-plaurilor turistice, document care va descrie vectorul de dezvoltare al ramurii cu participarea consultanților internaționali, inclusiv UN World Tourism Organisation. Vom defini și vom extinde zonele turistice prioritare, unde se pot face investiții; vom defini sistemul de management al industriei din punct de vedere al statului și, desigur, si desigur, in primul rind, vom promova Moldova ca destinatie turistica. Pietele prioritare pentru 2016 sint Germania, UK, Polonia, tarile Scandinave, Romania (pentru tururi combinate). Cu suportul Proiectului, Moldova participa la expozitii importante, cum ar fi ITB Berlin, IMEX Frankfurt, WTM, JATA Japonia. Agentiile de turism ne spun ca daca doi ani in urma cu greu obtineau 5-6 intrevederi cu parteneri potentiali, acum 15-20. Interesul din partea partenerilor straini creste.


Turismul este una din ramurile complexe, unde interacționează cu o serie de parteneri conecși – biserici, pensiuni, producători de vinuri, transport aerian și auto, restaurante și magazine de suveniruri, toți obțin o valoare adăugată. Misiunea noastră este să atragem cât mai mulți turiști în Moldova, în special turiști self-travel, care vin pentru experiență și impresii pozitive, dar și grupuri organizate. Turiștilor de sine stătători trebuie să le ușurăm posibilitatea ce și cum pot obține în Moldova, iar pentru grupurile organizate trebuie să pregătim companiile turistice locale. În scurt timp vom selecta zece agenții turistice, pe exemplul cărora vom arăta că acest business poate aduce venit și nu doar pe outbound — adică exportul turiștilor moldoveni, dar și pe inbound — pe exemplul turiștilor străini în Moldova.


Avem multe de facut. Dar sint convinsa ca turismul este in pragul de a deveni una din cele mai dinamice industrii din Moldova. Iar in urmatorii ani, vom vedea o explozie a acestei industrii, si tranzitia de la faza incipienta la faza de crestere, generind nu zeci de mii de turisti, dar sute de mii.

Noutați dupa tema