Dinu GHERASIM: Piața de asigurări a Moldovei este în regim  «standby»

Dinu GHERASIM: Piața de asigurări a Moldovei este în regim «standby»

Interviul agenției InfoMarket

Compania de asigurări Donaris Vienna Insurance Group a finalizat, în octombrie curent, capitalizarea, majorând capitalul social de mai bine de trei ori: de la 15,1 mil lei  (pe 30.09.2014) până la 50,69 mil lei. Astăzi acesta este al patrulea indicator al mărimii capitalului social pe piața de asigurări din Moldova   (Sigur Asigur – 67,4 mil lei; Moldasig – 60,0 mil lei ; Grawe Carat Asigurari – 57,4 mil lei). De asemenea, în octombrie oficiul central al companiei a fost transferat într-un nou edificiu din sectorul Râșcani.

În aprilie 2014, compania austriacă  Vienna Insurance Group AG Wiener Versicherung Gruppe a achiziționat pachetul de acțiuni  Donaris Group în mprime de  93,786%; ulterior, din contul achiziției altor acțiuni aceasta și-a majorat cota până la   93,829% și a redenumit compania în   Donaris Vienna Insurance Group. În toamna anului trecut, când la adunarea acționarilor în Moldova a venit membrul administrației  Vienna Insurance Group, Franz Fuchs, s-a decis majorarea capitalului social al Donaris VIG cu încă 2,5 mil euro. Majorarea a avut loc în trei etape, iar în octombrie curent CNPF a înregistrat ultima emisiune și a majorat capitalul până la 50,69 mil lei. Despre scopurile urmărite de acționarul austriac în Moldova, investițiile serioase în Donaris VIG precum și despre situația de pe piața de asigurări a țări, vorbim cu directorul general al companiei, Dinu GHERASIM:

Dinu GHERASIM: Capitalizarea companiei este, mai întâi de toate, lichiditatea și stabilitatea financiară a acestea. Ne-am propus, de asemenea, să aducem indicei ei în conformitate cu legislația în vigoare și cerințele CNPF. Dar cel mai important, dacă compania nu are capital suficient, atrăgând un volum mare de prime de asigurare, ea este impusă să se împartă cu alții, să reasigure riscurile pentru a corespunde normelor și cerințelor actuale. Cu cât mai mare este capitalul, cu atât mai sigur poți ține portofolii de asigurare mari.

InfoMarket: Acum un an, când a venit  Franz Fuchs, s-a anunțat că Donaris VIG va tinde să diversifice la maxim serviciile și, în același timp, ponderea Cărții Verzi domină, ușor spus, inclusiv și în compania Dvs.

Dinu GHERASIM: Nu suntem concentrați pe tipurile obligatorii de asigurare, mai ales că Cartea Verde are un program propriu de reasigurare, care se administrează centralizat de Biroul Național de Asigurare Auto (BNAA). Donaris VIG  este una din cele mai dezvoltate companii din punct de vedere a acoperii teritoriale, iar filialele și reprezentanțele noastre activează în orice raion al țării. Polița ”Cartea Verde” se vinde singură, nu poți ieși peste hotare fără ea, iar datorită rețelei noastre acest portofoliu se formează automat. Același lucru se poate spune și despre asigurarea REC. Adică, vânzările mari a tipurilor obligatorii de asigurare are legătură directă cu rețeaua teritorială dezvoltată.

Eforturile noastre de bază sunt direcționate spre dezvoltarea tipurilor benevole de asigurare – patrimoniu, medicale, personale, responsabilitate profesională, CASCO....Apropo, privitor la CASCO, în acest an am înregistrat o creștere de 25 la sută, oamenii s-au deprins cu acest produs.  La finele primului semestru curent, am acumulat 21,84 mil lei prime de asigurare pentru CASCO (tip benevol) ceea ce reprezintă 19,42 la sută din ponderea pieței.  Asta în pofida faptului că Cartea Verde este un tip obligatoriu, volumul de vânzări în această direcție nu este cu mult mai mare – 24,62 mil lei (ponderea pieței – 19,96%). De asemenea, crește volumul asigurărilor medicale pentru cei care ies în afara țării (2,73 mil lei cu o cotă a pieței de 13,1 la sută).

InfoMarket: În calitate de președinte al Consiliului de administrare al BNAA, puneți vă rog, cât de mare este pericolul excluderii Moldovei din Sistemul ”Cartea Verde” din 1 aprilie 2016, când expiră un nou termen de încercare?

Dinu GHERASIM: Tema rămâne bolnăvicioasă. Mai există probleme pe care trebuie să le soluționăm. Recent am ales un nou director al BNAA, Alina Osoianu, fostul director al direcției CNPF, cu o experiență bogată de lucru. Cred că până la 1 aprilie 2016, sub conducerea ei BNAA va respecta planul de acțiuni propus de Consiliul Biroului de la Bruxelles și asiguratorii moldoveni vor continua să emită Cartea Verde. 

InfoMarket: Cum credeți că s-a simțit, în acest an, piața de asigurări din Moldova?

Dinu GHERASIM: Pot spune că piața de asigurări din Moldova este acum în regim  «standby». S-a stopat și nu înaintează. Criza economică este aspectul principal care împiedică dezvoltarea, deoarece asigurarea benevolă depinde de capacitatea financiară și economică a populației. Trebuie dezvoltată cultura asigurării, să-i convingi că asigurarea este o necesitate.

InfoMarket: Acum trei ani, piața era alta, chiar poate mult mai clară, din punctul de vedere al companiilor de asigurare, al acționarilor acestora și al regulatorului. Cât de nervoasă este astăzi piața?

Dinu GHERASIM: Pot spune cu certitudine că încă nu am crescut, nu am ajuns la o concurență sănătoasă, care trebuie să existe într-o afacere de asigurări. Toți au auzit despre lupta care se duce în jurul poliței Cartea Verde, de aici totul a început. Unele companii își doreau o cotă mai mare de piață și, respectiv, au încercat pe diferite căi să limiteze posibilitățile altor jucători de pe piața de asigurări. Acum situația s-a schimbat, deja mai multe companii au dreptul să vândă Cartea Verde, iar segmentul cât de cât s-a liniștit.

Dar sunt și alte probleme. Mulți jucători de pe piața de asigurări practică dampingul, chiar și la tipurile obligatorii, în pofida interdicțiilor impuse de CNPF și a normelor legislative privind limitarea cheltuielilor la administrarea treburilor și a comisioanelor. Există jucători, care reușesc să încurajeze clienții cu instrumente suplimentare, astfel majorând cheltuielile lor...

Dar deja este demonstrat și nu doar în Moldova, mai devreme sau mai târziu acest lucru va duce la falimentarea companiilor de asigurări. Tipurile obligatorii, mai ales Cartea Verde sunt tipuri pe termen lung. Un caz de asigurare poate fi înregistrat pe parcursul a zece ani. Cu regret, există jucători care se uită doar la  cash-flow,  pentru a obține banii azi, fără a se îngriji de perspective, iar în același timp aduc prejudicii întregii piețe.

InfoMarket: La cele 16 companii de asigurare moldovenești le revin 72 de brokeri. Este nevoie de acești intermediari, nu sunt ele o verigă în plus între asiguratori și asigurați?

Dinu GHERASIM: Pe tipurile obligatorii se poate spune și așa. Asta deoarece aceste produse nu cer eforturi suplimentare pentru vânzare sau abilități profesionale ale brokerilor pentru a convinge clientul să cumpere, de exemplu, REC sau Cartea Verde. Aceste polițe se vând acolo unde este necesitate. Companiile, iar cel mai des brokerii organizează puncte de vînzare la stațiile de testare, înregistrarea unităților de transport, la punctele de trecere a hotarului și și aici câștigă pe necesitate. Cu regret, majoritatea brokerilor nu înțeleg că efortul trebuie să fie direcționat pe tipurile facultative, care au și rezultate mai mari. 

InfoMarket: Multe companii se plâng că brokerii nu se răsplătesc cu asiguratorii privind primele încasate, de multe ori formând datorii mari...

Dinu GHERASIM: Potrivit legislației, brokerul atunci când primesc prima de asigurare trebuie să o trimită în totalitate către compania de asigurare, iar aceasta trebuie să-i asigure un comision brokerului pe un cont creat special pentru acest lucru. Cu regret, acest mecanism nu lucrează și sunt mulți brokeri, care odată ce ridică banii de la clienți, nu-i gestionează corect și deseori se creditează de la asigurator, din contul ultimului.

Controlul asupra activității brokerilor, desigur, poate fi înăsprit. Și se poate începe de la cerințele pentru capital și nu cel social, care poate fi cheltuit. Astăzi, capitalul social pentru brokeri este de 25 de mii de lei. Dacă Legea ar cere pentru obținerea licențelor de broker a existenței unui fond de rezervă, a depozitului, a garanțiilor bancare și altele, pe care brokerul nu le poate cheltui oricând, de 300-500 mii lei, atunci acest lucru ar schimba spre bine situația de pe piață. Și nu ar fi cazuri când brokerii care adună prim de 200 de mii de lei ar dispărea din țară. Borkerii sunt necesari pentru piață, dar regulile de joc trebuie să fie mai severe. Măcar pe exemplul brokerilor noștri vamali, care pentru a activa sunt obligați să aibă garanții bancare asigurate.

InfoMarket: Aici ar trebuie să se implice Comisia Națională...

Dinu GHERASIM: Nici Comisia nu trece printr-o perioadă simplă acum: lipsa de personal, nu există o componență integrală a Consiliului de Administrație și nu există încă un președinte confirmat. Instabilitatea în Comisie se simte și pe piață. Comisia aprobă decizii, dar de multe ori nu există posibilități fizice pentru verificarea executării lor. Iar piața merge înainte ”închizând ochii”pe unele incomodități ale deciziilor CNPF din punct de vedere al participanților.

InfoMarket: Care este prognoza Dvs pentru anul viitor. Cum va fi el pentru asiguratorii din țară, care trec din nou printr-o criză economică și financiară?

Dinu GHERASIM: Eu cred că o afacere este mai bine să fie administrată în perioada de criză, când ești impus să te adaptezi operativ la situație, să cauți noi idei, adică atunci când ești impus să muncești și să nu stai relaxat pe scheme aplicate de mult timp, așteptând rezultate. Nu mă sperie anul viitor. Dar instabilitatea politică din țară influențează asupra tuturor ramurilor, asupra fiecărui locuitor al țării și anul viitor va fi unul deloc ușor pentru fiecare. Și poate acum este tocmai timpul să asiguri ceea ce reprezintă valoare, inclusiv businessul.

Nota InfoMarket: Potrivit datelor preventive pentru nouă luni curent, volumul primelor de asigurări acumulate de Donaris VIG depășește 120 mil lei; conta tipurilor obligatorii (REC și CV) în totalul portofoliului este de 53 la sută; cota asigurării bunurilor – în jur de 9 la sută (până la finele anului se pune scopul de 10 la sută); cota asigurărilor personale depășește 7%. În companie lucrează 120 de angajați, dintre care 50 în oficiul central.

Acționarul de bază al Donaris VIG   -  Vienna Insurance Group — este una din companiile lider pe piața din Austria și în țările Europei Centrale și de Est. Compania lucrează pe piața de asigurări aproape 190 de ani. În prezent, grupul VIG este reprezentat de 50 de companii în 25 de țări, unde lucrează 23 mii de angajați. Acțiunile VIG sunt cotate la bursele de valori din Viena și Praga.  

Noutați dupa tema