Noutaţi

Cum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaDatele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 30 Iunie, a.2020În ce măsură poate fi combinată grija pentru sănătatea națiunii și veniturile bugetare de la viciiOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalValeriu Lazăr: Cea mai neinspirată decizie acum este să concediezi oameniiVa reveni Moldova la reglementarea de stat a prețurilor produselor petroliere?Marin CIOBANU: Noi creăm oportunități pentru dezvoltarea businessului în Moldova și nu doar în zonele economice libere2019: trei pași înainte, doi pași înapoi Plamen MILANOV: Datorită loteriei, într-un singur an, în Republica Moldova au apărut 13 milionariVictor ȘUMILO: În 2019, vânzările automobilelor hibride au depășit vânzările automobilelor pe bază de carburanți tradiționali "Padure fermecată". Principalele evenimente din 2018 Camioanele vor putea traversa mai rapid frontiera moldoveneascăCu privire la "a doua venire" și controlul asupra sistemului bancar din MoldovaPrivatizarea Air Moldova: 2000 vs 2018. De găsit 10 diferențe!Șeful oficiului USAID în Moldova, Karen Hilliard: ”Promovăm ideea că vinificația și piața turistică sunt un tot întreg”Tainele pieței valutare moldovenești - 201715 ani ai businessului leasing în Moldova: spre extindere prin diversificareLeul moldovenesc vs Geopolitica. Ce spune cursul valutar despre autorități, business și procesele mondiale 10 ani de la începutul construcției terminalelor Trans – Oil în portul Giurgiulești200 mil USD din buzunarul consumatorilor pentru executarea directivelor europene?Pe cine apără noua redacție a legii privind comerțul intern?Piața VMS 2014 – 2016: Ministerul Finanțelor calculează pierderile, investitorii – veniturile Nimeni nu va fi scutit și fiecare va plătiO încercarea atentă de traversare a zonei moartePiața VMS: Ministerul Finanțelor este în goană după bani, investitorii – după profit. Și unii și alții trebuie să fie pregătiți pentru orice. Banii care pot fi spălați...Fenix cu capital arabIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Alexei GURSKII: Arta, ca și businessul, nu poate fi calculată

Alexei GURSKII: Arta, ca și businessul, nu poate fi calculată

Interviul agentiei InfoMarket

 
Cine a spus că pictorul trebuie să fie sărac? Arta poate și trebuie să aducă venit. În cazul unei abordări minuțioase, cu aplicarea tehnologiilor de marketing, mijloacelor moderne de comunicare, tablourile pot deveni populare, iar pictorul – cunoscut și la modă. Dacă e talentat, desigur, deși arta modernă, în esență, este subiectivă.

Alexei Gurskii este pictor, creator al proiectului ART-Gursky. Este autorul celui mai mare tablou din Europa – ”The World”. Dimensiunile acesteia sunt 3х2,6 m. Este vorba despre o pictură modulară, formată din 60 de segmente separate. Tabloul a fost expus numai de trei ori: la expoziția Das Interior and Energy Show - 2019, la expoziția personală a pictorului și la evenimentul Cricova the Land of Wine, la începutul anului 2020. Potrivit artistului, un reprezentant al casei de licitații Sotheby's în Israel, care a vizitat expoziția, a evaluat pictura la 18 mii de euro. În afară de proiectul ”The World”, Alexei Gurskii realizează și alte două proiecte, dintre care fiecare are propria strategie de promovare, nișă de prețuri și, desigur, are propriul stil.

Agenția InfoMarket vă prezintă un interviu informal cu pictorul care reușește să îmbine vocația cu afacerile. 
 
 
InfoMarket: Să fii pictor în zilele noastre ține de business sau de artă?
 
Alexei GURSKII: Este cel mai mare blestem care i se poate întâmpla unui om. Sunt pictor de când mă țin minte. Dar dacă aș avea față de aceasta numai o atitudine ca față de artă, aș fi murit de foame. Am vândut primul desen când eram elev în clasa a șasea, cu numai 20 de lei. Atunci am primit o palmă la ceafă din partea unui prieten de familie și recomandarea să nu îmi apreciez la o valoare atât de mică muncă și creația. Peste un an, am făcut la comandă un tablou, de 3x2 metri și l-am vândut cu $500. 
 
InfoMarket: Sunteți unul dintre puținii pictori care și-au transformat creația într-un proiect profitabil.
 
Alexei GURSKII: Atitudinea față de artă ca față de business a apărut atunci când am început să muncesc serios și să semnez cu propriul nume. Am înțeles că nu e pentru mine să pictez tablouri pentru a șoca. Iar o concentrare pe artă în zilele noastre nu este posibilă fără strategie, marketing, analiză a pieței.
 
InfoMarket: Cum se formează prețul, dacă excludem costul materialelor?
 
Alexei GURSKII: În 2011, expertul pentru evaluarea proprietății intelectuale în artă din Milano Anatoli Semenovici (fost conațional de-al nostru, care locuiește și muncește în Italia și Elveția) a spus că orice lucrare de a mea costă cel puțin 1000 de euro, dar eu singur trebuie să mă preocup de creșterea capacității de cumpărare a pieței locale – fie să nu vând nimic timp de un, dacă cer 1000 de euro, fie să vând 3-5 tablouri cu 150 de euro. Îmi dau seama că arta trebuie să fie accesibilă. La etapa inițială a proiectului ART-Gursky a fost formată o echipă foarte bună, condusă de un producător profesionist, unde se aplică principiul din afaceri de delegare a atribuțiilor, ceea ce este destul de important. În ultimii ani, am sărit peste bariera de 150 de euro și, acum, vindem tablouri cu 400 de euro. Este mai mult decât salariul mediu pe țară.  
 
InfoMarket: Cum a apărut ideea de a picta cel mai mare tablou din Europa?
 
Alexei GURSKII: Acest tablou mi-a apărut în vis. Am lucrat la el șapte zile, practic fără să dorm și lam terminat pe 7 aprilie 2019. Am avut suficientă obrăznicie să creez o lucrare de trei metri pentru mine. Proiectul ”The World” a fost gândit ca un proiect scamatorie – să pictez un tablou pe 60 de segmente mici. Pe urma voiam să îl vând pe segmente pe Amazon. Dar un evaluator din Israel, care l-a văzut la o expoziție din Chișinău, m-a convins să nu îl vând, spunând că valorează nu mai puțin de 18 mii de euro, iar dacă organizez pentru acest tablou un turneu prin 3-4 țări, valoarea îi va crește. Am planificat o serie de expoziții peste hotare pentru acest an, în aprilie, tabloul urma să fie expus la Kiev, pe urmă la Odesa, București, Nursultan și la Moscova. Dar carantina a deviat aceste planuri.
 
InfoMarket: Ați avut experiență de vânzare a operelor pe Amazon?
 
Alexei GURSKII:  Până la proiectul ”The World”, am decis să pictez special pentru Amazon 10 pânze de 10 x 60 cm la prețul de 150 de euro fiecare. Nu este vorba despre lucrări de larg consum – am o atitudine serioasă față de creația mea și pictez din suflet. Pe parcursul unei săptămâni, Amazon a recomandat să reducem prețul până la 90 de euro și atunci am decis cu echipa să retragem din vânzare toate picturile și am șters și istoricul.
 
Poate că sunt un pictor bun, dar puțini oameni știu cine sunt. Asta deși lucrările mele sunt expuse la Los Angeles, Washington, Ontario, în câteva orașe din Spania și Marea Britanie. Una a ajuns în Sudan, acum două luni. 
 
InfoMarket: Și cum picturile dvs ajung să plece prin lume?
 
Alexei GURSKII: Instagram. 
 
InfoMarket: Adică rețelele de socializare vă ajută să vindeți?
 
Alexei GURSKII:  Pentru mine, un om de vinil, din lumea analogică, a fost o revelație. Unul dintre proiectele mele – ”Îngeri și Demoni”, este dedicat domnișoarelor. Totul este simplu – găsesc blogherițe frumoase pe care aș fi interesat să le pictez și care au audiență mare și calitativă – ”beau monde”. Oamenii din astfel de cercuri sunt pasionați de pictură, pentru că este un produs exclusivist.
 
În așa mod, am descoperit în Canada o femeie cu origini din Rusia. Ea avea în jur de 500 de mii de followeri și i-am făcut un cadou. I-am trimis o scrisoare, în care am prezentat frumos darul, mai ales că a fost în ajun de Crăciun. Am primit răspunsul din partea soțului ei, care mi-a scris că acceptă cadoul cu plăcere. În semn de mulțumire, ea a făcut câteva postări pe Instagram pentru auditoriul său. La fel, ei au compensat cheltuielile de transport pentru livrarea picturii din Chișinău în Ontario, este vorba despre aproximativ $600 cu poșta rapidă.
 
Mai pe scurt, chiar dacă disprețuiam Instagram din punct de vedere al businessului, acum am o mie de followeri și reușesc să obțin comenzi. 
 
InfoMarket: Adică în proiectul ”Îngeri și Demoni” exploatați femeile?
 
Alexei GURSKII: Dur și fără milă, dar numai cu acceptul lor. Pentru început, le întreb dacă pot să le fac un desen, gratuit. Și ele psihologic deja așteaptă tabloul. Acum pictez două femei din București, care au 3 mln și, respectiv, 5 mln de followeri. Când vom organiza acolo o expoziție, le voi invita. Nu am nevoie de acceptul lor – e ca în art-fun și nimeni nu mă va condamna pentru drepturi de autor: eu sunt fanul lor și le-am desenat un tablou, cu acordul lor, gratuit. Și femeia-influencer, care primește câte 800 de euro pentru o postare din partea companiilor, cu plăcere îmi oferă o postare pe Instagram. Principiul ”cherchez la femme” funcționează!
 
 
InfoMarket: De ce folosiți sintagma ”să desenez” și nu ”să pictez”, cum se obișnuiește în mediul pictorilor?
 
Alexei GURSKII: Pentru că privesc lucrurile simplu – desenez desene și pictez picturi. Dacă vă este mai comod, puteți folosi ”să pictez”. Dar eu vând desenele mele, în timp ce unii nu își pot vinde picturile cu anii.
 
De ce vorbesc despre desene? Eu cred că arta trebuie să fie accesibilă și clară. Și nu trebuie să fie vorba despre un pătrat negru. Chiar dacă vorbim despre a treia colecție a mea – ”Gerhard Ross” – este vorba despre o abstracție, dar o abstracție clară. Este perpendiculară, simetrică și în ea psihologic este aleasă gama de culori. Fiecare pictură din proiectul ”Gerhard Ross” e gândită ca o psihanaliză pentru omul care o privește.
 
Iar proiectul ”Îngeri și Demoni” reprezintă frumusețe și feminitate – nu este un șablon, unde am luat și am copiat. Analizez cu lunile fiecare model. Ce fel de om este ea, ce face, la ce se gândește. După posibilități, îi analizez anturajul, fanii, oamenii apropiați. Dacă modelul este o femeie frumoasă, dar nu-mi place ca om, nu o voi desena. 
 
InfoMarket: Așadar, sunt trei proiecte: ”The World”, ”Îngeri și Demoni” și ați început să vorbiți despre ”Gerhard Ross”. Cum a apărut?
 
Alexei GURSKII: Recent, am avut o pauză de trei ani, nu m-am expus la Chișinău, am pictat doar pentru suflet, pe urma m-am pregătit mai mult de un an pentru a reveni ”pe piață”. Atunci mi-a venit dorința să pictez ”The World” și, concomitent, am ajuns la necesitatea de a deschide propriul studio. Atunci s-a născut ”Gerhard Ross”. Picturile din acest proiect sunt mai scumpe decât ”fetele”. E un alt nivel, deoarece abstracția, dacă să folosim limbajul din business, se vinde mai bine. Se pare că aici funcționează principiul ”Regelui gol”: poate că omul nu înțelege pictura, dar pentru a nu fi perceput de alții drept un idiot, spune cu admirație: ”Da, asta e arta adevărată”. Voi dezvălui taina apariției lui ”Gerhard Ross” la expoziția din Kiev, pe care sper în continuare să o desfășurăm anul acesta.
 
InfoMarket: Adică pentru promovarea fiecărei colecții, folosiți strategii diferite?
 
Alexei GURSKII: Da, împreună cu echipa, elaborăm minuțios strategia pentru promovarea picturilor din toate cele trei colecții. Știm clar când, ce și cum se vinde, cu planificări pe zile și săptămâni. Știm unde ne vom expune, pe cine să atragem pentru promovare, iar pe cine să nu atragem. Știu ce anume este inacceptabil și că trebuie să mențin imaginea morală. Înțeleg faptul că pictorul este o creatură mistică și care, în opinia majorității, nu se trezește din beție și consumă substanțe care extind capacitatea de percepție. Dar afirm cu toată responsabilitatea – așa ceva nu mă atrage.
 
InfoMarket: Unde pot fi văzute acum picturile dvs?
 
Alexei GURSKII: Îmi place să ofer în dar lucrările mele, apropo – și asta e o metodă de promovare. Acestea sunt expuse în câteva studiouri de design și arhitectură, unde sunt văzute de vizitatori. În casa proprietarului unei companii mari sunt doar lucrări de-ale mele. În primul rând, i le-am oferit în dar din suflet, în al doilea rând, în casa lui e un fon prielnic pentru ele și el apreciază lucrările mele. Deseori la el acasă vin partenerii săi de afaceri și unul dintre ei, anual, îmi comandă între 3 și 9 picturi.
 
InfoMarket: Ce doleanțe au?
 
Alexei GURSKII: Deseori ei îmi încredințează să fac o pictură care să se asorteze interiorului. Și eu neapărat vin, analizez pe ce perete va fi expusă pictura, cum e lumina, de ce culoare e mobilierul. Comunic mult cu acest om, îi arăt tema și stilistica pe care le aleg. Nu-mi este interesant să pictez un simplu ”pătrat roșu”, ca pe urmă să-mi de în cap cu el.
 
InfoMarket: Cum carantina vă influențează afacerile?
 
Alexei GURSKII: În aprilie am vândut un număr record de picturi, dacă e să comparăm cu orice altă lună din practica mea. Se pare că picturile se vând bine pe timp de criză, când oamenii cu bani au și timp ca să se ocupe de interiorul caselor.
 
InfoMarket: Credeți că sunteți un pictor la modă?
 
Alexei GURSKII: Eu sunt pictor, ceea ce înseamnă nu doar vocație, meserie, dar și muncă, și afaceri. Un pictor modern este mai mult decât un reprezentant al artei. Pe de altă parte, să calculezi arta cum o faci cu businessul, la fel este imposibil. Istoriile pictorilor renumiți sunt diferite și deseori sunt însoțite de situații întâmplătoare. Serghei Șciukin a adunat, la începutul secolului al XX-lea, la Paris, cea mai mare colecție a lui Picasso, ceea ce l-a făcut pe cel din urmă un pictor înstărit. Van Gogh este un pictor genial, dar a murit în sărăcie, el pur și simplu nu a știut abordarea artei din punct de vedere al afacerilor. De cealaltă parte, Claude Monet a fost un marketolog foarte bun. // 07.05.2020 — InfoMarket.

Noutați dupa tema