75% dintre studenţii care participă la programul ITMC (Intership. Training. Mentoring. Coaching) au obţinut contracte de angajare

75% dintre studenţii care participă la programul ITMC (Intership. Training. Mentoring. Coaching) au obţinut contracte de angajare


În toamna anului 2015, compania Business Development Capital a lansat programul ITMC (Internship,.Training,.Mentoring. Coaching) şi a ocupat nişa interacţiunii dintre educaţie şi business. La prima ediție a Programului au participat 20 de tineri, iar în anul curent 40 de absolvenți au beneficiat de pregătire și integrare profesională pe piața muncii. Două treimi din absolvenţii programului au reuşit să se afirme şi la finele unui stagiu de trei luni au primit oferte de angajare din partea companiilor participante la proiect. Despre importanţa unor proiecte sociale de acest gen, pespectivele de dezvoltare ale programului şi planurile de viitor, reporterul Agenţiei InfoMarket a discutat cu şefii companiei Business Development Capital (autorul şi implementatorul proiectului) Viorica Cerbuşca şi Ecaterina Coroli. 

 
InfoMarket: Cum a apărut ideea elaborării programului ITMC?

 

 

Viorica CERBUŞCA: Am atras atenţia asupra fluxului mare de cadre tinere din companiile moldoveneşti, mai ales că mulţi tineri pleacă în străinătate. Absolvenţii universităţilor se angajează, dar nu rămân să muncească pentru mult timp. Totodată, companiile investesc în ei resurse financiare şi timp. Iar ei pleacă. Şi nu pentru că întreprinderea nu este potrivită sau ei sunt angajaţi mediocri, dar pentru că firma nu reuşeşte să creeze un mediu de care au nevoie tinerii, în care aceştia să se dezvolte în direcţia corectă. Mai ales că acest element este unul din componentele principale ale motivării şi eficienţei angajaţilor, în special a celor fără experienţă. O altă problemă ce rezultă de aici este că majoritatea companiilor cer, la angajare, o experienţă de unu-doi ani, iar absolvenţilor le este foarte greu să intre pe piaţa muncii, în companiile în care visează să muncească.

 
InfoMarket: Cum anume proiectul îi pregăteşte pe studenţi?

 

Ecaterina COROLI:  Proiectul are la bază patru componente: stagiul de practică în companii de succes din Moldova, participarea la instruirile care dezvoltă abilităţile necesare pentru integrarea cu succes în companii, asigurarea coachingului la locul desfăşurării stagiului de practică şi a sesiunilor de monitorizare cu conducerea companiei, orientate spre îndrumarea profesională a absolvenţilor. Ca urmare, studenţii obţin o pregătire complexă şi multilaterală. La începutul programului, tinerii sunt repartizați într-o companie, în cadrul căreia desfășoară stagiul de practică, în funcţie de specialitatea şi direcţia în care vor să se dezvolte. Totodată, această decizie este coordonată cu angajatorul şi are la bază numărul de locuri vacante şi cerinţele faţă de absolvenţi. Invităm traineri care îi învaţă pe studenţi cum să comunice, principiile vânzărilor – lucruri simple, dar necesare pentru o carieră de succes. De exemplu, primul training „Viziunea , Misiunea, şi Obiectivele” este despre modul în care trebuiesc formulate și atinse scopurile, ce paşi trebuie întreprinşi în acest sens, cum sunt identificate priorităţile etc. Este foarte important şi controlul emoţiilor, ţinând cont de faptul că toate colectivele sunt diferite, dar şi clienţii sunt, uneori, „dificili”.  Trainerii îi învaţă pe tineri managementul în condiţii de stres, time-managementul şi multe alte lucruri cu care aceștia se confruntă la început de carieră. Majoritatea companiilor moldoveneşti le cer candidaţilor, la angajare, experienţă de muncă, dar cum un student de “ieri” o poate obține? Una din sarcinile Programului este reducerea duratei de obţinere a experienţei practice până la trei luni, astfel încât din contul unui stagiu bine pus la punct, tinerii să treacă de această „prăpastie”, iar companiile să îi poată angaja. O contribuţie considerabilă în dezvoltarea şi pregătirea absolvenţilor îi revine activităţii individuale a coacherilor nemijlocit la locul de muncă. Coacherul îl ajută pe noul angajat să se integreze în colectiv, să adopte cultura corporativă şi să deprindă eficient acele abilităţi pe care le aşteaptă angajatorul. Pentru dezvoltarea sistemului de coaching şi motivare a noilor angajaţi , programul ITMC oferă un curs specializat de pregătire, cu durata de 5 zile, pentru companiile partenere.

 
InfoMarket: Cine poate aplica la programul ITMC?

Ecaterina COROLI:  Proiectul este destinat studenţilor din ultimii ani de studii, inclusiv masterat, dar şi elevilor din şcoli profesionale şi colegii. Cursurile de instruire coincid cu stagiul de practică pentru fiecare grup-ţintă: programul ITMC de primăvară este orientat mai mult spre studenţii de la instituţiile de învăţământ superior, iar cel de toamnă – pentru colegii.

 
InfoMarket: Cum are loc selectarea studenţilor? Participarea la program e cu plată?

Viorica CERBUŞCA: Selectăm candidaţii în baza interviurilor, iar principalul criteriu de evaluare este motivarea: vrem să investim în tineri care sunt gata să se dezvolte şi să depună anumite eforturi în acest sens. Participarea la program presupune o plată simbolică din partea studenţilor, pentru că vrem să susținem creșterea  persoanelor responsabile şi motivate.

 
InfoMarket: Cum este finanţat proiectul?

Viorica CERBUŞCA:  În mare parte, programul este finanţat de compania noastră - Business Development Capital. Am avut şi sponsori din rândul companiilor partenere. Toamna au participat 11 companii, iar primăvara – deja altele 14. În acest an, partenerii nu doar au acceptat ca tinerii să desfășoare stagiul de practică în companii, dar au investit în instruirea propriilor manageri. Este vorba despre cursul de integrare a noilor angajați şi coaching, desfășurat de un trainer certificat. Vrem să evidențiem că noi colaborăm cu cei mai buni traineri din Moldova, iar aceştia au susţinut gratuit proiectul şi au avut o contribuţie considerabilă în dezvoltarea şi motivarea tinerilor.  Este de menţionat că toate instruirile au fost desfășurate în cadrul Centrului de Excelență și Accelerare în Design și Tehnologii ZIPhouse, creat pe lângă Universitatea Tehnică a Moldovei.

 
InfoMarket: Companii din ce domenii au participat la proiect?

Viorica CERBUŞCA: 
Servicii financiare, producţie, comerţ și distribuție, transporturi de pasageri, HoReCa şi altele…

InfoMarket: Aproape toţi absolvenţii programului ITMC şi-au găsit de lucru. Ce salarii le oferă astăzi angajatorii din Moldova?

Ecaterina COROLI: Din câte ştim, salariile celor care au fost angajaţi sunt de la 3500 la 5000 de lei. Şi, desigur, li se promite majorare.

InfoMarket: Anual, zeci de mii de absolvenţi ai universităţilor și colegiilor ajung pe piaţa muncii şi nu se pot adapta. E posibil ca proiectul Dvs să fie extins la nivel naţional?

Viorica CERBUŞCA: Dacă eram ministru al educaţiei, cu siguranţă aş fi atras atenţie unui proiect de acest gen. Metodologia a fost elaborată şi verificată.
 
Companiile din Moldova sunt interesate de un astfel de proiect – acestea se confruntă cu lipsă de personal calificat. Există o cerere foarte mare din partea companiilor care activează în domeniul IT, design, producere etc. Pe de altă parte, acest proiect este foarte atractiv pentru tinerii noștri: ei sunt dornici să participe la traininguri, să dezvolte abilitățile practice în cadrul stagiilor şi, în final, să beneficieze de posibilitatea angajării în cadrul companiilor de top din țară. Din experiența Programului, tinerii doresc să muncească în țară, ei nu mai vor să fie nevoiți să plece peste hotare. Iar potrivit Biroului Naţional de Statistică, la data de 1 ianuarie 2014, în jur de 135,5 mii de specialişti tineri din Moldova munceau în străinătate. Resurse pentru implementarea Programului pot fi găsite – de la Uniunea Europeană sau alţi donatori. În opinia mea, acest program trebuie să fie implementat la nivel naţional.
 
InfoMarket: Cum credeţi, de cât timp ar fi nevoie pentru extinderea unui proiect de acest gen la nivel naţional?

Viorica CERBUŞCA: Acest lucru poate fi făcut foarte repede: dacă Guvernul va considera acest proiect important, resurse pentru creșterea și educarea tinerei generații  pot fi găsite. Mai ales că migrația tinerilor este un fenomen care ia amploare în fiecare an, iar în companii este tot mai puţină forță de muncă calificată, „sânge proaspăt”, cum îi numesc chiar angajatorii. Nu este greu de elaborat un program naţional, nu va fi dificilă nici aprobarea. Trebuie doar să fie conștientizată gravitatea problemei. Soluția deja există.
 
Țin să menționez că tinerii sunt dornici să muncească în țară. În programul de primăvară s-au înscris 270 de studenţi, deși am avut disponibile doar 40 de locuri. În prezent, cu resursele de care dispunem, putem asigura instruirea a două grupe de câte 20 de persoane. Şi din partea companiilor există interes: deja avem 20 de poziţii vacante.
 
Astăzi, dacă am fi avut resurse, am fi în stare să pregătim 400 de studenţi, de două ori pe an, ținând cont de cererea şi oferta existentă. Prin urmare, suntem convinşi că programul trebuie să fie susţinut la nivel naţional.
 
InfoMarket: Compania Dvs, Business Development Capital, a elaborat acest proiect şi deja de două ori l-a implementat cu succes. 
Ecaterina COROLI: Nu câştigăm nimic din proiect, dimpotrivă, investim în el. Formăm platforma sub formă de model de afaceri. În general, fondatorii şi echipa BDC au decis să edifice compania pornind de la acest proiect, prin care arătăm partenerilor că iniţiem afacerea nu din punct de vedere mercantil, dar social – pentru noi sunt importante valorile corporative. Astfel, creăm imaginea și reputația companiei, stabilim relaţii de parteneriat durabile și reciproc avantajoase.
 
 
 
 
 
Programul ITMC își propune să ajute companiile din Moldova să identifice tinerele talente în rândul absolvenților, sa le motiveze să rămână în țară prin oferirea oportunităților de angajare, să accelereze procesul de integrare a absolvenților în câmpul muncii. 
 
 
 
 
1
@bordăm. #escoperim. ©onectăm.

Noutați dupa tema