10 ani de la începutul construcției terminalelor Trans – Oil în portul Giurgiulești

10 ani de la începutul construcției terminalelor Trans – Oil în portul Giurgiulești

 În mai 2017, compania Trans-Oil a sărbătorit o dată importantă – acum zece ani, pe teritoriul Portului Liber Internațional Giurgiulești a fost  bătut ”primul par”, care a pus temelia unui nou tip de activitate nu doar pentru Trans – Oil, dar și pentru economia Moldovei în general. 

 
Datorită investițiilor grupului Trans – Oil, Moldova a obținut posibilitatea de a exporta cereale și ulei de floarea soarelui. De restul tipurilor de transportări pe mare (containere, încărcături în vrac, etc) se ocupă proprietarul portului – compania Danube Logistic. Apariția în 2007 a grupului Trans – Oil, care arendează în port 70 ha de teren, într-o perioadă scurtă de timp a permis extinderea infrastructurii portului și, respectiv, capacitățile Moldovei. 
 
Administratorul Trans Cargo Terminal (compania din grupul Trans – Oil), Mihail Redchin, își amintește cum a început totul. ”Acum zece ani, malul râului Prut era destul de abrupt. Am fost nevoiți să-l nielăm, să tăiem din pământ pentru construcția ulterioară. Aceste lucrări au continuat aproape jumătate de an, iar în noiembrie 2007 deja putea fi începută betonarea fundamentului. Și doar peste doi ani – în octombrie 2009 –  pentru prima dată a fost încărcat cu cereale un vapor”, a declarat Mihail Redchin. 
 
De aici a fost întoarsă o nouă filă în istoria comerțului exterior al Republicii Moldova. Pentru prima dată o țară agrară, care produce în mare parte culturi cerealiere și oleaginoase, poate exporta culturile sale pe cale maritimă – cel mai ieftin tip de transport cargo internațional. 
 
Toate utilajele pentru terminalul cerealier, Trans – Oil l-a achiziționat la producători de talie mondială, fapt ce, potrivit lui Mihail Redchin, garantează un proces neîntrerupt de lucru pentru multe decenii. Este vorba despre silozuri de depozitare a cerealelor, transportoare pe curea și lanțuri, uscător automatizat – tot de ce este nevoie într-un port pentru munci cu cerealiere și ulei de floarea – soarelui. 
 
O altă etapă de extindere a fost construcția în port a terminalului pentru ulei de floarea soarelui. Terminalul a fost construit în 2011 și reprezintă mai multe țevi prin intermediul cărora în cisternele ancorate pe Dunăre este transportat uleiul de floarea – soarelui. Lungimea țevilor de la terminal până la dig este de 970 metri. Ele sunt instalate pe același dig Danube Logistic, pe care această companie importă produsele petroliere. Lângă terminalul pentru ulei a fost construit un depozit pentru șrot. Când acesta nu este, depozitul poate fi folosit pentru cereale. 
 
Pentru a asigura o capacitate de trecere mai mare a portului moldovenesc, compania a decis să investească în construcția unui terminal cerealier nou. În toamna anului 2016 acesta a fost dat în exploatare. Capacitatea de încărcare a acestuia, datorită echipamentului modern, ajunge până la 800 tone pe oră. Pentru comparație, capacitatea primului terminal cerealier este de trei ori mai mică. Utilajul permite o încărcătură de maximum 200-300 tone de cereale pe oră. Dacă la primul terminal o navă cu capacități medii se încarcă cu 1700 de tone de cereale în timp de 1,5 zile, atunci la cel de-al doilea – acest proces are loc în jumătate de zi. 
 
Potrivit lui Mihail Redchin, acum este discutată posibilitatea de conexare a celor două terminale cu o trasă pneumatică, pentru ca din orice rezervor cerealele să poată fi direcționale la oricare din  cele două terminale.  Acest proiect este evaluat la aproape 1-1,5 mil USD și poate fi realizat în 1-2 ani.
 
Calitatea cerealelor și a uleiului de floarea – soarelui, care trec prin portul Giurgiulești, este verificată la laboratorul amenajat pe loc. În laborator a fost instalat un alviograf (aparat pentru analiza complexă a calității făinii), precum și aparate pentru stabilirea nivelului proteinelor, glutenului, calității și cantității de gluten, incluziunea și umiditatea boabelor, și altele. Laboratorul a fost acreditat de Asociația Internațională Comerț de Cereale și Furaje (GAFTA). 
 
Mihail Redchin susține că aproximativ 60% din cerealele și uleiul stocat în portul Giurgiulești este exportat în țările europene și Turcia. 
 
În 10 ani de activitate în portul Giurgiulești, grupul Trans – Oil a devenit unul dintre cei mai importanți investitori, care a contribuit la dezvoltarea portului și, respectiv, potențialul de export al Moldovei. Cu susținerea Băncii Europene pentru Reconstrucții și Dezvoltare, Societe Generale și WBC, compania a investit mai bine de 20 mil USD. Capacitatea actuală a grupului Trans – Oil în portul Giurgiulești îi permite să păstreze pentru manevrabilitate ulterioară 70 mii tone de cerealiere; 7,4 mii tone de ulei de floarea – soarelui și 8 mii tone de șrot. Noile proiecte Trans – Oil, pe care compania intenționează să le implementeze în anii următori, vor extinde și mai mult oportunitățile companiei și va consolida potențialul de export – import al Moldovei prin ”porțile maritime”.  

Noutați dupa tema