Materialele sectiunii

Nimeni nu va fi scutit și fiecare va plăti

Nimeni nu va fi scutit și fiecare va plăti

Comentariul agenției InfoMarket 

În Moldova sunt tot mai multe semnale a unui stat ”polițienesc”. De facto, în țară puterea legislativă și cea executivă sunt divizate slab, iar represiunile care sunt unul dintre indicii ”statului polițienesc” sunt implementate în viață metodic și cu diligență.

Pe fundalul creșterii numărului de limitări în aproape toate ramurile economiei, măsurilor represive li se atribuie statut de lege, iar aplicarea acestor măsuri este selectivă. Pe nimeni nu mai miri cu standarde duble. Un funcționar public poate circula cu o mașină de lux, declarată la preț de 11 mii de lei (aproximativ 500 de euro), iar un inspector simplu poate fi arestat pentru o mită de câteva sute de euro. Corupția trebuie să fie pedepsită, dar de ce se face selectiv? Și astăzi fiecare se poate ciocni de duble standarde și poate deveni victima represiunilor asupra sa sau a afacerii pe care o administrează.

Nimeni nu a analizat cât de mult viața unui cetățean sau afacerea depinde de noțiunea ”unitate convențională” (u.c.). În legislație, amenzile sunt prevăzute în u.c. Și nu doar pentru încălcările regulamentului circulației rutiere, acest lucru este evident. Amenzile în u.c. sunt aplicate agenților economici la verificări. FISC-ul, Banca Națională, Comisia Națională pentru Piața Financiară, toate aplică amenzi prevăzute în u.c. Tarifele executorilor judiciari tot sunt prevăzute în u.c. Chiar și în pachetul de legi anti-tutun toate amenzile sunt aplicate în aceeași unitate convențională. Ai fumat o țigară într-un loc interzis, achită o amendă de 50-70 u.c. Acum această amendă constituie 1000 – 1400 de lei, dar în cel mai scurt timp (când noile modificări vor fi publicate în Monitorul Oficial și vor intra în vigoare) amenda pentru fumatul unei țigări într-un loc interzis va ajunge la 2500 – 3000 de lei.

În Chișinău, densitatea camerelor video, care fixează încălcările rutiere, este foarte mare și puțini sunt șoferii, care măcar odată nu au primit ”scrisoarea fericirii”. Nerespectarea cerințelor de marcaj, asupra cărora sunt îndreptate majoritatea camerelor, prevede o amendă de 20 – 50 u.c. sau 400 – 500 de lei. Potrivit noilor prevederi legale, această amendă va ajunge la 1000 – 1250 de lei.

Deci, ce se întâmplă? La finalul sesiunii de primăvară – vară, în seara zilei de vineri, Parlamentul, printre altele, adoptă în lectură finală modificările la legislație, potrivit cărora, unitatea convențională se majorează de 2,5 ori, de la 20 la 50 de lei.

”Logica” autorilor modificărilor este una simplă. Unitatea convențională de 20 de lei a fost stabilită în 2002, iar de atunci multe s-au schimbat și mărimea amenzilor ”s-a devalorizat”, iar ea trebuie să constituie 1% din salariul mediu lunar prognozat pe țară (este neclar de ce anume 1% și de ce ”din temperatura medie pe spital”?) Astăzi, salariul mediu este de puțin peste cinci mii de lei, ceea ce înseamnă că u.c. trebuie să fie evaluată la 50 de lei.

Dacă urmăm logica ”amenzilor nivelate”, atunci din 2002 noi trăim de 2,5 ori mai bine! Asta după criza mondială din 2008 – 2009 și a apocalipsei financiar – bancare locale, care a început în 2014.  Mai mult, 20 de lei în 2002 constituiau 1,5 dolari, iar astăzi 1,5 dolari sunt 30 de lei.

Faptul că amenzile sunt unul dintre instrumentele de disciplinare Europa Occidentală a înțeles demult. Nu doar a înțeles, dar a oferit cetățenilor săi posibilități reale pentru a nu admite încălcări și pentru a trăi după reguli, fără a plăti amenzi. Dar cel mai important este că mentalitatea europenilor diferă foarte mult de cea post – sovietică.

În Moldova sunt impuse tot mai multe interdicții, sunt înăsprite măsurile punitive, iar condiții pentru ca cetățenii și businessul să nu vrea să încalce, dar mai bine zis să poată să nu încalce, nu sunt create. Cât costă doar represiunile impuse fumătorilor. În SUA, pentru indieni au fost construite rezervații, iar fumătorii moldoveni sunt pur și simplu ”aruncați în stradă”. Legea antidiscriminare din Moldova permite minorităților sexuale să facă manifestații pe în centrul Chișinăului, iar fumătorii (care sunt sute de mii) nu au dreptul nici să-și amenajeze un loc din cont propriu, unde s-ar putea simți în mediul lor. Oare asta nu este discriminare? O să spuneți că fumatul este dăunător pentru sănătate. Da. Dar un om într-o țară liberă trebuie să aibă alegere. Și el trebuie să fie respectat, așa cum este respectată alegerea comunității LGBT de a-și realiza valorile.

Subiectul tutunului sau al anti-tutunului este doar un exemplu cum poți să discriminezi un om, un grup de oameni sau o comunitate întreagă. Mediul de afaceri tot este o comunitate, care nu stă pe spatele statului, dar creează locuri de muncă și plătește impozite. Dar cine știe că businessul poate fi sancționat doar pentru faptul că nu a aplicat un abțibild (format aprobat) ”fumatul este interzis” în sediul său?   Pentru persoanele cu funcție de răspundere amenda pentru această încălcare este de 250 – 300 u.c., iar pentru persoanele juridice – 350 – 400 u.c. cu interzicerea de activitate până la un an! În prețurile noi, o persoană responsabilă va achita o amendă de 12 500 – 15 00 de lei, iar o persoană juridică – 17 500 – 20 000 de mii de lei. Vă doriți ca o instituție care nu vă place să fie închisă? Este simplu, rupeți abțibildul ”fumatul este interzis” și chemați poliția. Nu putem face nimic, aceasta este mentalitatea noastră. Mai adăugați la asta standardele duble ”legalizate” și obțineți încă un indiciu al statului polițienesc.

Trebuie să se facă ordine. Dar, cum se face acest lucru în Moldova, uneori șochează. Acum câțiva ani, când actualul Premier, Pavel Filip, deținea funcția de ministru al Tehnologiei Informației și Comunicațiilor, au fost modificate cardinal regulile de susținere a examenului auto. Scopul a fost unul nobil – contracararea corupției și obligativitatea candidaților de a învăța sârguincios pentru a-și ridica carnetul de conducător auto. Dar, ceea în ce s-au transformat astăzi aceste examene, înfurie chiar și cei mai experimentați instructori. Foarte mult se aseamănă acest lucru cu un business construit de structurile de stat pe baza serviciilor sale monopol. Acest subiect necesită o investigație aparte, dar cei care se ciocnesc de noul sistem al examenelor auto, mă vor susține.

La fel e și cu amenzile. Obiectul principal este educația cetățenilor și a businessului să nu încalce legea. Pentru ca activitatea în baza legii să fie convenabilă, la fel ca în Europa. Dar în condițiile noastre, când  unele  încălcări sunt impuse (din cauza unor situații nereglementate, sau contradictorii), transformă existența unor amenzi enorme în instrument pentru creșterea corupției. Tentația funcționarilor devine colosală! Cine are nevoie de declarații despre moratoriul la verificarea businessului pentru trei luni (mai apoi pentru încă trei), dacă în jumătate de an businessul poate fi închis... cu aplicarea ”simplă” a standardelor duble.

În ultimii ani, tot businessul din Moldova simte pe propria piele criza. Dar, dacă anterior în mediul de afaceri se vorbea mai mult despre stagnarea dezvoltării și a investițiilor, despre o poziție de supraviețuire, atunci acum cei mai mulți vorbesc despre trecerea businessului peste Prut, în România. Exemple sunt tot mai multe de la o lună la alta. Și dacă businessului îi este rău, atunci nici statului nu-i este mai bine. Nu există venituri la buget și crește șomajul. Pe fundalul lipsei finanțării externe, acest lucru este și mai dureros. Iată de ce autoritățile au găsit o nouă sursă ”de venit”. A mărit de 2,5 ori amenzile. Din contul cetățenilor săi. Atunci când va avea lipsă de bani la buget, poate trimite în inspector ”pe teren” pentru a strânge amenzile, care vor suplini bugetul. În Moldova, businessul se ciocnește nu pentru prima dată de sistemul de ”suplinire” a bugetului. Doar că în condițiile și abordarea actuală, deja peste câțiva ani, nu va mai avea cine ”suplini bugetul”. // 03.08.2016 — InfoMarket.

     

Noutați dupa tema