Materialele sectiunii

Cabinetul de miniștri a introdus accizul minim pentru țigări, dar mărimea lui este doar un bluf

Cabinetul de miniștri a introdus accizul minim pentru țigări, dar mărimea lui este doar un bluf

Comentariul agenției InfoMarket


Cât de mult nu se depune efort pentru implementarea experienței, practicilor, normelor europene în Moldova, se pare că funcționarilor noștri le lipsește o abordare complexă pentru soluționarea problemelor.


Pe de o parte, sub egida Organizației Mondiale a Sănătății cu îndemnuri pentru protejarea sănătății națiunii, în ultimii ani (în special în 2015) mai întâi la Guvern, pe urmă în Parlament a fost promovat așa zisul pachet antitutun. De altă parte, consolidarea unor acțiuni mai eficiente în lupta cu consumul de tutun, mai ales în rândurile tinerilor, prin intermediul majorării impozitelor și în consecință a prețurilor la țigări, se mișcă doar cu viteza creșterii nivelului inflației.


Atunci când pachetul de legi antitutun era abia în faza consultărilor publice, toți au fost de acord (adică nimeni nu a avut obiecții) cu faptul că fumatul trebuie să fie limitat în locurile publice, mai ales în regiunile instituțiilor de învățământ. Dezacordul dintre cei lobbyști și economiști se limitau la faptul că primii cereau o inchiziție absolută în privința fumătorilor, iar ceilalți pledau pentru dreptul la alegere a fiecărui om. Eu aminteau că în cazul în care statul nu va primi impozite de la fumători, atunci veniturile vor fi culese de contrabandiști, falsificatori și bugetele țărilor vecine, în special a celor nerecunoscute.


Veaceslav Ioniță, pe atunci președinte al Comisiei parlamentare pentru buget și finanțe a încercat să explice medicilor care făceau lobby pachetului de legi că cele mai eficiente posibilități de luptă cu fumatul, mai ales în rândul tinerilor, este creșterea prețurilor la țigări, iar acest lucru se poate face doar printr-o singură posibilitate eficientă: majorarea accizelor. În acest caz, țigările devin mai puțin accesibile și cei care continuă să le fumeze, au tot dreptul să o facă, dar în acest caz suplinesc bugetul de stat.


Anume această practică se aplică în Europa: fiecare fumător știe că diferența dintre o ”marcă” scumpă și prestigioasă de țigări și între una ieftină nu este atât de mare cum e în Moldova. În Germania țigările costă între 5 și 7 euro pentru un pachet, adică diferența dintre țigările ieftine și cele scumpe este de 40 la sută. În Moldova țigările costă de la 7 la 25 de lei, iar diferența de preț este de 300%.


Se pare, pachetul antitutun a fost adoptat și a început să intre în vigoare în 2015, iar statul în pofida faptului că s-a schimbat Guvernul, trebuia să rămână consecvent în deciziile sale și în lupta sa cu fumatul să prevadă în politica bugetar – fiscală pentru anul curent o creștere considerabilă a accizelor la țigări. Doar, pe de o parte lupta administrată cu fumatul trebuie să ducă la reducerea consumului de țigări, de altă pare – fumătorii nu se vor lăsa brusc de obiceiurile lor, ceea ce înseamnă că în cazul în care accizele cresc ei vor fi nevoiți să plătească mai mult pentru țigări, iar în rezultat bugetul nu va avea de suferit.

 

Chiar și așa, acest lucru încă nu s-a întâmplat. Săptămâna trecută, Guvernul condus de Pavel Filip a aprobat proiectul politicii bugetar – fiscale pentru anul curent și față de producția de tutun Cabinetul a fost prea blând. Analizați singuri (pe exemplul țigărilor cu filtru, marfa de bază a tarabelor de tutungerie).

 

 

2011

2012

2013

2014

2015

2016 (proiect)

Rata fixă a accizului (lei pentru 1000 buc.)

10

20

30

75

200

220

Rata ad-valorem a accizului (în % de la prețul maxim de vânzare cu amănuntul)

18

24

30

24

18

17

Rata minimă a accizului pentru 1000 buc. (lei)

-

-

-

-

-

250


Vedem, deci, că în Moldova, în premieră, a fost stabilit un parg minim al accizului. Adică partea fixă a accizului, de 220 de lei, plus 17% din prețul maxim de vânzare cu amănuntul (vaooarea de pe raft) trebuie să formeze, în final, suma „X”, dar dacă „X” va fi, în așa caz, mai mic de 250 de lei, va fi aplicat accizul de 250 de lei.


Aplicarea noțiunii de acciz minim este un progres pentru politica fiscală din Moldova. În majoritatea absolută a țărilor europene, acesta este aplicat demult, ceea ce permite, pe de o parte, să asigure un volum garantat de venituri la buget, iar pe de alta – să reglementeze prețurile pentru produsele din tutun, ca diferența dintre țigările ieftine și scumpe să fie minimă.


Pasul făcut de Moldova pentru aplicarea accizului minim este progresiv, dar mărimea acestuia, de 250 de lei, elimină acest progres. La o astfel de cotă (și la dorința producătorului), costul unui pachet de țigări din 20 de bucăți poate fi redus cu 6-7 lei și încadrat ușor în limitele accizului minim de 250 de lei pentru 1000 de țigări.


Într-un astfel de scenariu, de facto nu e nevoie să majorezi prețurile după impunerea noilor rate de acciz, deoarece în baza unei astfel de structuri, se poate vinde confortabil un pachet la preț de 6-7 lei, lucru care are loc în prezent. Cele mai ieftine țigări sunt concentrate anume în acest segment de preț.


Pentru ca bugetul să beneficieze cu adevărat de la accizul minim stabil, precum și pentru a scumpi real țigările, făcându-le mai puțin atractive pentru consumatori (pentru a reduce consumul de tutun), mărimea minimă a accizului trebuie să fie în jur de 350 de lei sau mai mult. (la actualul curs de schimb acest lucru constituie 17 euro, pe când în 23 din 29 de țări ale UE accizul minim variază între 74 euro (Lituania), 75,7 euro (Bulgaria), 87,6 (România), până la 290 de euro (Irlanda), 210 euro (Franța), 181,5 (Olanda)).


Acest lucru va obliga producătorii de țigări să majoreze prețul cu cel puțin 1-2 lei, astfel asigurând o luptă eficientă cu fumatul și venituri suplimentare la buget.


În prezent, 50% din piața Moldovei este reprezentată de țigările din segmentul de preț 14-15 lei pentru un pachet. Acest preț cu amănuntul oferă acum bugetului în jur de 350 mln de lei sub formă de acciz (partea fixă, plus valoarea de pe raft), adică deja e mai mult decât cele 250 mln de lei stabilite de guvern în proiectul politicii bugetar-fiscale pentru 2016. Aceasta înseamnă că segmentul în cauză nu va fi afectat deloc de modificarea politicii fiscale.Ca urmare, nici bugetul nu va avea venituri suplimentare, nici prețurile pentru țigări (în cadrul acțiunilor de combatere a fumatului) nu vor crește.


Astfel, pentru realizarea acestor obiective, iar guvernul arată că tinde plenar spre atingerea lor, este necesar ca de la un pachet de țigări care costă 14-15 lei (subliniem – 50% din piață) trebuie să fie plătit un acciz mai mare decât cel achitat acum. Adică, dacă stabilim un acciz minim de 350 de lei, bugetul va obține suplimentar 200 mln de lei, iar costul unui pachet de țigări de pe segmentul mediu de preț va crește cu 1-2 lei. Ca urmare, ambele obiective: venituri garantate la buget și reducerea atractivității țigărilor din contul majorării prețurilor cu amănuntul – sunt atinse.


Totodată, Moldova și-a asumat angajamentul să armonizeze, către 2025, legislația fiscală națională, să ajusteze limita minică a accizului până la 90 de euro pentru 1000 de țigări. La cursul actual, este vorba despre 1980 de lei! Primul pas - aplicarea accizului minim – a fost făcut (dar la cota de 250 de lei (11,4 euro), acesta mai degrabă lipsește). Pentru ridicarea acestuia până la 90 de euro, Moldova are 10 ani.


Dar, pe de o parte, țara este unul din liderii mondiali privind înăsprirea legislației anti-tutun (a fost menționat deja că aproape nicăieri nu este permis fumatul), iar pe de altă parte, mecanismul destul de eficient de combatere a fumatului prin majorarea prețurilor actuale pentru țigări nu este folosit deloc.


Atrageți atenție asupra tabelului: din 2013, guvernul Moldovei a făcut pași concreți de majorare a acizelor. Iar în paralel, a fost elaborat și aplicat pachetul de legi anti-fumat. Adică a fost făcut totul ca fumatul să fie nerentabil nici administrativ, nici din punct de vedere financiar. Guvernul actual a introdus noțiunea de acciz minim, dar mărimea acestuia aproape deloc nu afectează prețurile țigărilor.


Același lucru este valabil și pentru țigările fără filtru, care sunt un coșmar pentru medici. În 2015, acizul pentru acestea a fost de 50 de lei pentru 1000 de bucăți, iar pentru 2016 se propune o cotă de 60 de lei. Aceste țigări sunt periculoase atât pentru fumători, cât și pentru cei din jurul lor. Dar prin măsuri fiscale planificate pentru 2016, executivul nu reduce atractivitatea lor: la un acciz de 60 de lei, costul acestora va rămâne la nivel de 5-7 lei pentru un pachet. Pentru a scumpi un pachet cu cel puțin un leu, accizul trebuie să fie de 100 de lei pentru 1000 de țigări. Acest lucru le va face mai puțin atractive și va asigura venituri suplimentare la buget.


În cazul consumului actual de țigări în Moldova de aproape 5 mlrd de bucăți pe an, pachetul de accize pe care îl propune guvernul pentru 2016 trebuie să păstreze acumulările la buget la nivelul anului 2015 – în jur de 1,5 mlrd de lei. De fapt, din contul înăspririi măsurilor administrative de combatere a fumatului, consumul trebuie să scadă, la fel și acumulările. În cazul majorîrii accizului minim de la cele 250 de lei propuse până la cel puțin 370 de lei pentru 1000 de bucăți, iar cel pentru țigările fără filtru de la 60 de lei până la 100 de lei pentru 1000 de bucăți, chiar și la o scădere a consumului, acumulările la buget pot crește cu 10-12% sau cu 200-220 mln de lei.


Ministerul Finanțelor are, desigur, informații mai exacte de la care a pornit și, ca urmare, poate face o prognoză mai exactă. Dar acesta trebuie făcut nu numai din punct de vedere matematic, dar și administrativ. Iar dacă autoritățile își propun să combată fumatul trebuie să o facă în mod consecvent și nu doar prin metode administrative (adică de constrângere), cum este prevăzut de pachetul de legi anti-fumat, ci mai degrabă prin scumpirea țigărilor și completarea veniturilor bugetului din contul celor care nu are de gând să renunțe la fumat. // 16.03.2016 – InfoMarket.



Noutați dupa tema